Ett naturligt val att klä ditt hus med, Naturpanelen

Naturpanelen lanseras av AB Karl Hedin Sågverk löpande under hösten 2014. Byggandet i Sverige söker mer efter ekologiska och naturliga produkter. Den inriktningen gör att AB Karl Hedin utvecklar produkter som Naturpanelen.

AB Karl Hedin Sågverk, en verksamhet inom AB Karl Hedin Industri, lanserar Naturpanelen som har ett naturligt skydd av kisel/kalium. Behandlingen utförs direkt på fabrik och skapar en produkt som är klar för montering direkt ur paketen. Produkten kommer lanseras löpande under hösten på utvalda bygghandelsanläggningar och ingår i helhetskonceptet, från planta till planka.

Peter Lindström, Försäljningschef berättar -Varje panelbräda är behandlad med Sioo träskyddsbehandling som innehåller naturligt kisel/kalium. Denna behandling skapar en hård yta och består av samma ämnen som organismer ute i naturen bildar för eget skydd mot UV-strålning, väta och mögel. Behandlingen ger också skydd mot lättare röta, algpåväxt,insektsangrepp och har en brandhämmande funktion.

Naturpanel andas och är lätt att hålla ren. Den är miljövänlig, vacker, hållbar och lättskött. Träskyddsbehandlingen håller i upp till 10-12 år med beaktande av underhållsanvisningar.

Den naturligt vackra och ljusa ytan övergår till en vitgrå nyans efter ca 6-24 månader för att sedan bli silvergrå när den åldras. Naturpanel är det självklara valet av ytterpanel för oss som älskar och värnar om naturen.

Borstad gran, dim 25x145

Panelen levereras i mindre och skyddande förpackningar för enkel hantering men också för att hålla varan i bästa skick vid förvaring.

VAD ÄR KISEL OCH KALIUM?

Kisel är en av livets beståndsdelar. Kisel är det näst vanligaste grundämnet på jorden och finns i den mänskliga kroppen, i djur, växter och bergarter som kvarts (sand, bergskristall). I naturen återfinns kisel aldrig i ren form utan alltid i föreningar med syre som kiseldioxid. Då ofta i föreningar med vatten och kallas kiselsyra. Kiselsyra finns i de allra minsta marinaorganismerna, kiselalgerna, som fanns i urhavet redan för 80 miljoner år sedan.

Kalium är ett grund- och spårämne som tillhör gruppen alkalimetaller och är vanligt förekommande i naturen ofta bundet till salt i till exempel havet, men det förekommer också i olika mineralföreningar. Det är ett viktigt spårämne för djur och växter, där det verkar på cellnivå och i fråga om nervsignalöverföring. I människor reglerar kalium vatten-syrabalansen och vätskebalans. I muskelvävnadernas cellvätska är kalium den

viktigaste katjonen.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Lindström Försäljningschef, AB Karl Hedin Sågverk

Mail: peter.lindstrom@abkarlhedin.se

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• naturpanel
  • ab karl hedin
  • bergslagen
  • bergslagspanel
  • byggmaterial
  • från planta till planka
  • trävaror
  • bygg

AB Karl Hedin är en familjeägd sågverks- och handelskoncern med verksamhet i Sverige och Estland. Företaget grundades under 1900-talets början och har idag 930 anställda och omsätter drygt 3,3 miljarder kronor. Koncernen bedriver verksamhet inom sågverk, förädling, emballage och bygghandel. AB Karl Hedin Bygghandel finns på 38 orter i Sverige.

Anders Hansson-Wik

Presskontakt Marknadsansvarig Bygghandel 0703-911116