Axel Söderberg förvärvar möbelbutiken Nordiska Galleriet

AB Nordiska Galleriet som bedriver försäljning av möbler i egen butik på Nybrogatan 11 i Stockholm har sedan 2004 ägts och drivits av paret Olle och Susanne Heigard. Idag tillkännages att Axel Söderberg förvärvar verksamheten och går in som arbetande styrelseordförande.

Nordiska Galleriet grundades redan 1912 och har sedan start huserat i samma lokaler på Nybrogatan 11 i Stockholm. Idag är Nordiska Galleriet en etablerad återförsäljare av exklusiva designmöbler och inredningsdetaljer i Stockholm. Nordiska Galleriet grundandes ursprungligen av familjen Heigard som sedan har ägt verksamheten i flera omgångar. Sedan 2004 har paret Olle och Susanne Heigard drivit verksamheten. Idag tillkännages att Axel Söderberg har förvärvat 100 % av aktierna i AB Nordiska Galleriet och går samtidigt in operativt som arbetande styrelseordförande.

• Nordiska Galleriet är ett starkt och anrikt varumärke. Det är ett stort ansvar att ta över ett företag med en sådan gedigen historia som Nordiska Galleriet har. Jag ser fram emot att förvalta verksamheten på ett lika bra sätt som ägarna före mig, säger Axel Söderberg, arbetande styrelseordförande på Nordiska Galleriet.

Söderberg har tidigare arbetat som VD för det New York-baserade marknadsföringsbolaget Hotel Insider som marknadsför designhotell världen över.

• Jag har alltid haft ett stort intresse för design och jag tror även att mina digitala erfarenheter kan komma väl till användning under kommande år i arbetet med att förvalta samt förnya verksamheten, säger Axel Söderberg, arbetande styrelseordförande på Nordiska Galleriet.

Om Aktiebolaget Nordiska Galleriet

Nordiska Galleriet grundades 1912 och är en återförsäljare av exklusiva designmöbler och inredningsdetaljer från internationella varumärken som Cassina, B&B Italia, Flexform och Roll & Hill.

Olivia Rehmberg

Presskontakt PR & Event Manager +46768775767