Jeny Stjernströmer Björk ny CCO för Svensk Filmindustri

Nordens ledande filmbolag AB Svensk Filmindustri meddelar att Jenny Stjernströmer Björk har utsetts till Chief Content Officer och att Elsa Berg utsetts till Executive Vice President Business Operations.

Jenny Stjernströmer Björk kommer i sin nya position ta ett övergripande ansvar för innehållsfrågor på Svensk Filmindustri.

Elsa Berg kommer att jobba jämsides med Jenny Stjernströmer Björk, och ska fokusera på finansiering, samproduktioner samt affärsutveckling.

- Att ha varit del av den väldigt spännande förändringen som vi implementerat inom företaget de senaste åren har varit väldigt tillfredsställande. Möjligheten att också ta på mig ansvaret som CCO är inget annat än en dröm som går i uppfyllelse. Vi har ett starkt team, vi har fantastiska partners och vi har många spännande utmaningar framför oss. Jag avser att sköta mitt nya ansvarsområde med ödmjukhet, passion och styrka, säger Jenny Stjernströmer Björk.

- Det ska bli väldigt spännande att ta på mig den här nya rollen och arbeta tillsammans med Jenny och vårt fantastiska team med sikte på de ambitiösa mål vi har som företag, säger Elsa Berg.

SF:s strategi är att vidareutveckla de nordiska samproduktionerna, hitta nya spännande rättigheter att utveckla, producera fler engelskspråkiga filmer med skandinaviska talanger och att bibehålla positionen som Nordens ledande filmbolag.

Detta manifesterade sig nyligen i tillkännagivandet att svensken Babak Najafi anlitats för att regissera spänningsthrillern Horizon Line. Dessutom har SF nyligen tecknat ett avtal med svenska produktionsbolaget FLX, som bland annat står bakom succén 100-åringen som klättrade ut genom fönstret och försvann.

• Events

AB Svensk Filmindustri (SF) etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets verksamhet är film- och tv-produktion och distribution på bio, Home Entertainment och TV samt internationell försäljning. SF ingår i Nordens största mediebolag, Bonnier AB.