​Oscarnomineringar till filmer distribuerade av Svensk Filmindustri

När Oscarnomineringarna tillkännagavs idag erhöll Sylvester Stallone en nominering för Bästa manliga biroll för sin hyllade prestation i CREED THE LEGACY OF ROCKY.

Stallone mottog nyligen en Golden Globe för Bästa manliga biroll för sin roll i filmen, som inleder ett nytt kapitel i berättelsen om Rocky Balboa.

Svensk premiär den 5 februari.

Även Golden Globe-vinnaren ”Writing’s On the Wall” av sångaren och låtskrivaren Sam Smith, nominerades till en Oscar i kategorin Bästa originalsång för ledmotivet i SPECTRE, den 24:e BOND-filmen i ordningen där Daniel Craig återvänder för fjärde gången som Ian Flemings James Bond 007.

Filmen hade svensk premiär den 30 oktober 2015.

Dessutom erhöll FÅRET SHAUN – FILMEN en Oscarnominering i kategorin Bästa animerade film.

Filmen hade svensk biopremiär den 13 februari 2015.

Den 88:e upplagan av Oscargalan går av stapeln den 28 februari.

Pressrum: www.sffilm.se

Filmklipp och trailers finns på www.clipsource.se

Vid frågor, vänligen kontakta Helena Stenberg: helena.stenberg@sf.se, 070-620 35 32.

• Events

AB Svensk Filmindustri (SF) etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets verksamhet är film- och tv-produktion och distribution på bio, Home Entertainment och TV samt internationell försäljning. SF ingår i Nordens största mediebolag, Bonnier AB