Press release -

​SF tecknar outputavtal med FLX – blir exklusiv distributionspartner och samproducent

AB Svensk Filmindustri (SF), Nordens ledande filmbolag, har tecknat ett exklusivt output-avtal med Sveriges snabbast växande produktionsbolag, FLX. Avtalet gäller hela Norden.

FLX är ett av Skandinaviens ledande produktionsbolag inom drama och komedi och står bakom en rad internationellt framgångsrika produktioner. Bolaget har bland annat producerat TV-serier som Solsidan (TV4), Boy Machine (TV4), Torpederna (TV4), Bonusfamiljen (SVT), Inte ok (TV3), och en av Skandinaviens genom tiderna mest framgångsrika filmer, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Flera av dessa format är under utveckling i USA med några av branschens mest framgångsrika aktörer.

FLX ägs och drivs av kreatörerna Felix Herngren, Pontus Edgren, Niclas Carlsson och Bonnier Growth Media.

– FLX gör nu en stor satsning på att de närmaste åren utveckla och producera nästa generations breda och högkvalitativa långfilmer. Vår portfölj består av starka originalidéer och rättigheter med svensk och internationell potential. I det här arbetet vill vi ha en stark partner från början och det har vi i SF, säger Pontus Edgren, VD, FLX.

SF närmar sig 100 år som det ledande filmbolaget i Norden och har under det senaste året anpassat sin organisation och strategi för att möta marknadens nya krav med en accelererande digitalisering och stark efterfrågan av lokalt innehåll.

– FLX är ett av Nordens mest framgångsrika produktionsbolag med ett mycket starkt team av nyckelpersoner och kreatörer. Vi har stor tilltro till bolaget som helhet och deras förmåga att skapa breda publiksuccéer. Avtalet speglar vår strategi. Att arbeta nära ett antal nordiska produktionsbolag och vara delaktiga i hela processen från utveckling till lansering ligger helt i linje med hur vi ser på vår roll framåt, säger Jenny Stjernströmer Björk.

Avtalet träder i kraft under 2016 och omfattar nya projekt i utveckling.

För mer information, kontakta:

Jenny Stjernströmer Björk, Chief Content Officer, SF

T: +46 709 708 085, e: Jenny.StjernstromerBjork@sf.se

Pontus Edgren, VD, FLX

T: +46 8 501 101 30, e: pontus@flx.se

• Events

AB Svensk Filmindustri (SF) är Nordens ledande filmbolag med huvudkontor i Sverige och dotterbolag i Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar filmad underhållning för bio och TV och är dessutom den ledande distributören av utländsk film på samma marknad. Svensk Filmindustri är ett bolag inom Bonnier och affärsområdet Growth Media.