Åbro blir huvudsponsor för SM i hembrygd öl

Sveriges äldsta familjebryggeri Åbro Bryggeri blir huvudsponsor för tävlingen SM i hembrygd öl, ett engagemang som sträcker sig över tre år. Huvudsponsorskapet innebär bland annat att vinnaren av SM i hembrygd öl får chansen att brygga sitt eget öl hos Åbro i Vimmerby och hjälp med att lansera det på Systembolaget samt på den svenska restaurangmarknaden i Sverige med start hösten 2014.

Den 26:e upplagan av SM i Hembrygd öl avgörs i Linköping den 5 april. Bakom evenemanget står Svenska Hembryggareföreningen (SHBF), en ideell förening som arbetar för att sprida kunskapen om traditionell öltillverkning i hemmet. SM i hembrygd öl har vuxit kraftigt de senaste åren, i takt med att intresset för hembryggeri har ökat. I dagsläget tävlar ungefär 500 olika sorters öl i domartävlingen samt cirka 120 stycken i kategorin ”Folkets val”.

– Det är glädjande att allt fler har fått upp ögonen för den fina traditionen att brygga sitt eget öl och dessutom gör det med en hög kvalitet. Vi vill stödja Svenska Hembryggareföreningens arbete med att bevara detta svenska kulturarv. Därför har vi valt att bli huvudsponsor för SM för hembrygd öl i tre år framåt, med start i år, säger Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri.

– Som Sveriges äldsta familjeägda bryggeri är vi är särskilt engagerade i hantverket. Vi har till exempel samlat all vår 150-åriga ölkunskap i en produktserie kallad Bryggmästarens där vi lanserar unika brygder som vi själva älskar, bryggda av förstklassiga råvaror och med extra omsorg. Det djupa engagemanget och det stora intresset för öl är något vi delar med hembryggareföreningens
medlemmar.

Sponsorskapet som löper i tre år innebär att Åbro upplåter resurser och produktionskapacitet till årets vinnare i SM i hembrygd öl, samt stöttar föreningen i sitt arbete med att öka kunskapen och vetskapen om föreningen och hembryggt öl.

– Vi på Svenska Hembryggareföreningen delar målsättningen med Åbro om att sprida kunskapen och öka intresset för den genuina konsten att brygga gott och smakrikt öl. Med Åbro som sponsor får vi möjligheten att ta SM till en helt ny nivå, nu när vinnaren får en möjlighet att brygga 30 000 liter av sitt öl som sedan kommer att säljas på Systembolaget och på restauranger runt om i Sverige, säger Jonas Carlfjord, ordförande på Svenska Hembryggareföreningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Dunge
VD för AB Åbro Bryggeri
Tel: 070 – 557 08 17
Email: henrik.dunge@abro.se

Jonas Carlfjord
Ordförande för Svenska Hembryggareföreningen
Tel: 0703 – 21 59 23
Email: styrelsen@shbf.se

Om AB Åbro Bryggeri:
Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har Åbro Bryggeri bryggt öl med vatten från en och samma källa i småländska Vimmerby. Åbro Bryggeri har cirka 230 medarbetare och omsätter drygt 900 miljoner kronor per år. Åbro Bryggeri brygger ett flertal ölsorter såsom Åbro Original, Arton56, Åbro Lager, Åbro Lejon och premiumserien Bryggmästarens m.fl. Åbro Bryggeri erbjuder även en bred produktportfölj med bl.a. vin, sprit, läsk, cider och vatten. Rekorderlig Cider är en starkt växande exportprodukt, och idag uppgår exporten till ca 40% av Åbros försäljning. Vattenvarumärket Hwila utnämndes till Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009. Mer information på:
www.abro.se

Om Svenska Hembryggareföreningen:
Svenska Hembryggareföreningen (SHBF) är en rikstäckande allmännyttig ideell förening vars huvudmålsättning är att bevara ett gammalt svenskt kulturarv genom att sprida kunskapen om traditionell öltillverkning i hemmet samt samla landets hembryggare i en rikstäckande förening.

Sedan våren 1994 är Svenska Hembryggareföreningen en egen förening avsedd för alla med intresse för småskalig ölbryggning. Verksamheten har vuxit kraftigt och numera deltar nästan 500 olika öl i domartävlingen i SM och omkring 120 i folkets val. För mer information, se www.shbf.se