Åbro Bryggeri förlänger sitt huvudsponsorskap av Dackarna

2007 blev Åbro Bryggeri en av sponsorerna till speedwaylaget Dackarna. Nu förlänger man kontraktet med ytterligare två år. Som huvudleverantör och huvudsponsor kommer bryggeriet att synas stort och vara en exklusiv leverantör på samtliga serveringar.

Målilla Motorklubb grundades 1929. Ändamålet var att höja motorintresset hos allmänheten och framhålla nyttan med motorfordon, främst som kommunikationsmedel. En del av PR-verksamheten var att anordna tävlingar. 1949 bildades speedwaylaget Dackarna. Idag kör laget i svenska Elitserien och hemmaarenan G&B Arena är en av Sveriges modernaste och största speedwayarenor. Under åren har laget kört hem fem SM-guld: 1957, 1958, 1959, 1962 och 2007.

Åbro Bryggeri satsar stort på sponsorskap inom svensk idrott, t ex fotboll, hockey, golf och travsport. Att bli huvudsponsorer till Sveriges största speedwaylag var en självklar förlängning.

- Vi på Åbro Bryggeri vill både slå ett slag för speedway som folkkär sport samt
                      Dackarna som en lokal förening med förare i världsklass. Vårt samarbete har
                      fungerat ypperligt i fem år och därför är vi glada över att förlänga vårt avtal med
                      ytterligare två år, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

En stor nyhet inom svensk speedway är att Sverige i år fungerar som värdnation för Race-Off och final i lag-VM 2012. Enligt nya regler gäller att arrangören får en direktplats till finalen och slipper kvala. En annan nyhet är att man minskar lagen från fem till fyra förare. Den 12–14 juli är sju länder från hela världen på plats i Målilla för att göra upp om VM-titeln.

-          Vi är otroligt stolta över att ha med Åbro Bryggeri som samarbetspartner på Dackarnas samtliga idrottsevents. Lagets hemmaarena G&B Arena är en av Sveriges modernaste och största speedwayarenor med en publikkapacitet på 15 000 personer. Vi är i stort behov av en dryckesleverantör som håller måttet. Under åren har vi fått en god relation till Åbro Bryggeri och de har gedigen erfarenhet av många stora idrottsevenemang. Att de dessutom finns lokalt gör samarbetet extra roligt, säger Jonas Olvenius, Dackarna AB.

Ännu en stor publikdragare till Målilla är GP-turneringen 2012. Deltävlingarna anordnas världen över i stora städer som t ex Köpenhamn och Prag – men sedan 2005 även i Målilla – det lilla svenska samhället med den stora speedwaykulturen. Även under detta event kommer Åbro Bryggeri att spela en viktig roll för tuentals besökare som vill titta på speedway och dricka öl i världsklass.

Ytterligare ett initiativ från Dackarnas hemmaarena är att i år ta ett nytt grepp om motorsport och anordna Sveriges största traktorarrangemang i samarbete med tidningen Traktor Power. Eventet kommer att äga rum på G&B Arena sommaren 2012 med målsättningen att bli en av Sveriges större maskinutställningar på sikt och norra Europas största traktorarrangemang inom fem år.

Henrik Dunge, 070-557 08 17, henrik.dunge@abro.se
Jonas Olvenius, 070-637 91 24, jonas@dackarna.nu

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 180 anställda och omsätter ca 700 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.