Åbro förlänger samarbetet med en av världens största travtävlingar

Sveriges äldsta familjebryggeri är mer än bara öl, cider, vatten och läsk. I flera år har Åbro breddat sitt revir och sponsrat en rad olika idrottsklubbar och sportevenemang. 2009 inledde man ett samarbete med Elitloppet – en av världens största travtävlingar. Nu förlänger parterna kontraktet med ytterligare två år.

Den sista helgen i maj varje år är det folkfest på Solvalla. Då går den prestigefulla travtävlingen Elitloppet av stapeln. Med sina ca 52 000 besökare är loppet ett av Sveriges största idrottsevenemang och en av världens största travtävlingar. Här möts travintresserade från hela världen och många är så angelägna om att få de bästa platserna på läktaren att de tältar utanför ingångarna till travbanan.

Elitloppet kördes för första gången 1952. De senaste tre åren har Åbro Bryggeri varit med som huvudsponsor. Nu, lagom till 60-årsjubileet, förlänger bryggeriet sitt avtal med ytterligare två år och stärker därmed sin position som en av travets huvudaktörer.

- Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med ett av Sveriges största idrottsevenemang. Det finns en enormt positiv anda kring Elitloppet som vi är stolta och glada över att få vara en del av, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

Även från Elitloppets håll ser man positivt på att utveckla samarbetet ytterligare.

- Vi är både glada och väldigt tacksamma för att Åbro Bryggeri valt att förlänga samarbetet med Elitloppet ytterligare två år, säger Anders Björklund, på Solvalla.

Henrik Dunge
Mail: henrik.dunge@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 180 anställda och omsätter ca 700 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.