ÅBRO SLÄCKER KUNDERNAS TÖRST SOM HELHETSLEVERANTÖR AV DRYCK - Bryggeriet inleder samarbete med Arvid Nordquist och Classic Kaffe.

Åbro har i många år levererat öl, vatten, cider och läsk till restaurangkunder runt om i landet. Från och med i höst kommer bryggeriet även att erbjuda kaffe. Och inte vilket kaffe som helst, utan Classic - det populära kaffet av 100 % arabicabönor från utvalda länder och gårdar. Genom det nya samarbetet blir Sveriges äldsta familjebryggeri en fullsortimentsleverantör av dryck och stärker därmed sin position i restaurangbranschen.

Åbro Bryggeri och Arvid Nordquist är två familjeföretag med gedigen historia. Sedan 1856 har Åbro bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila vatten. Arvid Nordquist öppnade 1884 en butik som försåg Stockholmarna med delikatesser, kaffe och vin. Sedan 1961 producerar företaget med samma namn sitt eget Classic kaffe. Idag anser över 50 % av tillfrågade kaffekonsumenter att Classic har de bästa kaffebönorna. Företagens gemensamma nämnare är den stora passionen för sina produkter och den höga kvaliteten som resultat.

- Vi har sett att kaffet många gånger är en försummad del av restaurangernas erbjudande. Därför har vi tillsammans med Arvid Nordquist tillfört ett utvalt sortiment av Classic kaffe i vårt produkterbjudande. Tillsammans kan våra två familjeföretag ge den svenska restaurangmarknaden mycket mer, säger Henrik Dunge, vd på Åbro Bryggeri.

I Åbros kaffesortiment kommer det att finnas såväl mörkrostat som mellanrostat Classic kaffe samt espresso. För att det goda kaffet ska komma till sin rätt är valet av bryggare avgörande. Därför inleder Åbro även ett samarbete med Coffee Queen, Sveriges ledande leverantör av professionella kaffemaskiner för bl a restauranger. Åbro kan därmed erbjuda sina kunder en helhetslösning för kaffe - från de finaste bönorna till de bästa bryggarna och espressomaskinerna.

Under de senaste åren har efterfrågan på olika typer av kaffe ökat kraftigt. Idag står espressovarianter för cirka 20 % av restaurangernas kaffeförsäljning och namn som Caffè Latte, Cappuccino och Macchiato är självklarheter på menyn. För att en Espresso eller Latte ska bli riktig bra är hantverket viktigt. I samarbete med Arvid Nordquist kommer Åbro därför erbjuda sina kunder olika typer av kaffeutbildningar, där personalen får allt från grundläggande kaffekunskap till certifierad baristautbildning.

- Åbro är en bra partner som har många trogna kunder. Vårt samarbete förenklar kundernas arbete eftersom de nu bara behöver en enda kontakt för alla sina dryckesaffärer, säger Erica Bertilsson, Marknadschef Classic kaffe.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.classic.se

Henrik Dunge VD, tel: 0462 165 00, email: henrik.dunge@abro.se
Erica Bertilsson, Marknadschef Classic kaffe, tel: 08-799 18 80, email: erica.bertilsson@arvidnordquist.se

Åbro är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby.

Arvid Nordquist är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska länder och försäljningen uppgick 2007 till 1.300 MSEK. Antalet medarbetare är 150 st.