Åsa Johansson, Amelie Dunge och Isabella Ankarberg från Åbro Bryggeri med vinstchecken till årets hemmabryggare. Förutom äran och 10 000 kronor får årets hembryggare även brygga en batch hos Åbro Bryggeri i Vimmerby.

Årets hembryggare 2018 utsedd

”Wobbly Knees White Lady”, så heter vinnaren i årets SM i hembryggd öl som avgjordes i Norrköping i helgen. Thore Paulsson kan nu titulera sig som svensk mästare i hembryggd öl 2018. Han brygger inte bara Sveriges bästa hembryggda öl, han kommer även få brygga en batch på Åbro Bryggeri i Vimmerby.

Domarnas motivering: En underbart välbryggd belgisk veteöl med väldefinierade aromatiska komponenter, fräsch, lätt och ren. Istället för två solister är citrus och kryddor en harmonisk duo.

– Bakgrunden till min ”Wobbly Knees White Lady” är att jag drack en god Witbier vid ett besök i Malmö, berättar Thore Paulsson.
– Jag kollade på baksidesetiketten och såg att det var champagnejäst. Jag sökte och fann min egen jäst och fick fram min Witbier som jag själv är väldigt nöjd med. Den blev ren i smakerna, ingen märkbar humle, men tydlig smak av korianderfrön och lätt citrus.
– Jag har varit med i hembryggar-SM flera gånger tidigare men aldrig kommit på någon pallplats, det var fantastiskt kul att vinna nu. Tyvärr befann jag mig på en semesterresa och kunde inte närvara vid prisutdelningen, men ser väldigt mycket fram emot att få komma till Åbro bryggeri och träffa Åbros bryggmästare, avslutar Thore Paulsson.

Fakta: Wobbly Knees White­ Lady

Malt: Pilsnermalt, vetemalt, omältade veteflingor
Humle: Hallertau Blanc
Jäst: Red Star Premier Blanc (Champagnejäst)