Julöl och julecider – klassiker i juletider.

Julöl och julecider – klassiker i juletider.

Sedan början av 50-talet har Åbro Bryggeri bryggt sitt julöl enligt gammal småländsk tradition. Resultatet är Åbro Julöl – ett mörkt, mustigt och bärnstensfärgat helmaltsöl som sätter krydda på julen.

Det är en konst att brygga ett riktigt bra julöl. Det ska smaka gott som sällskapsdryck men också harmonisera fint med julbordets alla söta och salta rätter. Bryggmästaren Lennarth Anemyr ägnade lång tid åt att hitta den perfekta balansen mellan kryddighet och sötma.

- Åbro Julöl 5,2% har fruktiga, aromatiska doftinslag av kavring och apelsin. Smaken är halvtorr och frisk med en ton av choklad i eftersmaken och balanserad efterbeska. Ölet är bryggt på spalt och perle som är tysk kvalitetshumle samt pilsnermalt, blackmalt och naturligt vatten direkt från bryggeriets egen källa, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Åbro Julöl bryggs enligt den så kallade tvåstegsmetoden, vilket innebär att man delar mäsken i två delar. Den ena delen kokas upp till 100°C och pumpas sedan tillbaka till den andra halvan. Det tar förstås längre tid, men sätter en extra fin prägel på smaken. Sedan lagras drycken kallt (-1°C) och länge (ca 2 månader), en metod som ger en fyllig rondör i eftersmaken. Det kan serveras i valfri serveringstemperatur, varje konsument är sin egen expert.

- Åbro Julöl har i många år varit en storsäljare på systembolag och restauranger runt om i Sverige. Både konsumenter och branschen uppskattar julölet från Sveriges äldsta familjebryggeri, säger Ola Passmark, varumärkeschef Åbro Bryggeri.

I Åbros sortiment finns även ekologiska Åbro Sigill Julöl, bryggt med KRAV-godkända malt- och humlesorter. Rostad malt ger drycken en bränd karaktär som påminner om kaffe med ton av mörk choklad. Det bärnstensfärgade ölet lagras runt 0°C och får därmed sin aromatiska och fylliga smak. Doften är fruktig med inslag av kavring och apelsin.

En annan uppskattad dryck i Åbros julsortiment är Rekorderlig Julecider äpple-kanel 4,5% som finns på både restauranger och Systembolaget. Det är ett friskt och fräscht alternativ för den som vill ta en paus från ölet, nubben och glöggen. Att erbjuda det största urvalet av smaker har alltid haft hög prioritet för varumärket Rekorderlig Cider.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se
Användarnamn: abro
Lösen: lejon

Henrik Dunge, VD                            Lennarth Anemyr, Bryggmästare
Telefon: 070-557 08 17                    Telefon: 0492-165 88
Mail: henrik.dunge@abro.se            Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 190 anställda och omsätter ca 750 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.