Storseger för Åbro Bryggeri i The Brewing Industry International Awards

Sedan Åbro Bryggeri lanserade Bryggmästarens Premium Gold har det regnat priser över drycken på tävlingar runt om i världen. Den här gången kammade drycken hem en eftertraktad guldmedalj i The Brewing Industry International Awards, även kallad bryggerivärldens Oscarsgala eller inofficiella Öl-VM. Bryggeriet tilldelades även en silvermedalj för Rekorderlig Cider Jordgubb-Lime.

The Brewing Industry International Awards anordnades första gången redan 1886. Cirka 1 000 drycker från över 45 länder blindtestas av en jury bestående av internationellt erkända bryggmästare. Tävlingen delas in i 10 olika kategorier, vilka i sin tur delas in i mellan två och fyra alkoholklasser.

Under namnet Bryggmästarens samlar Åbro all sin 150-åriga ölkunskap. Bryggmästarens Premium Gold, som är signerad Åbros bryggmästare Lennarth Anemyr, bjuder på stor beska och tydlig humlearom. Att det är en riktig pilsner syns bl a på den gyllengula färgen och det tjocka, krämiga skummet. Drycken är ett lite alkoholstarkare alternativ i styrkorna 5,7% och 5,9%.

- Vi är väldigt stolta och glada över att ta emot detta prestigefulla pris i konkurrens med så
många starka varumärken. Det ser vi som ett kvitto på att Bryggmästarens Premium Gold är en äkta hantverksprodukt som vänder sig till den verklige ölälskaren, säger Ola Passmark, varumärkeschef Åbro Bryggeri.

I tävlingens ciderklass tilldelades Rekorderlig Cider Jordgubb-Lime silvermedalj.
Varumärket har en bred smakportfölj som står i ständig utveckling och följer marknadens trender.

- Rekorderlig Cider är en stor exportframgång för Åbro och har under de senaste åren lanserats i flera olika länder, bl a England och Australien. En silvermedalj i The Brewing Industry International Awards blir ytterligare ett internationellt erkännande som bekräftar att vår ursvenska cider är en dryck med hög kvalitet, säger Henrik Dunge, VD Åbro Bryggeri.

Prisutdelningen sker i slutet av april.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank
Användarnamn: abro
Lösen: lejon

För mer information,
kontakta:

Henrik Dunge

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 190 anställda och omsätter ca 750 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.