Sveriges äldsta familjebryggeri slår ytterligare ett slag för svensk fotboll

Åbro är ett familjeföretag med stor passion - inte bara för sina drycker, utan även för fotboll. Sedan 1993 har de varit stolt huvudsponsor för AIK. Företaget var också under ett antal år en stor samarbetspartner och sponsor till Svenska Fotbollförbundet. Nu breddar Åbro sitt engagemang inom svensk fotboll genom att bli en av huvudsponsorerna och samarbetspartner till Göteborgs nya fotbollsarena Gamla Ullevi.

Göteborgs två kända fotbollsarenor heter Gamla Ullevi, som invigdes 1916, och Nya Ullevi, som invigdes 1958. År 2007 revs Gamla Ullevi och nu öppnar man portarna till en ny, modern arena i världsklass - fortfarande under det välkända namnet Gamla Ullevi. Arenan är placerad på samma plats som den tidigare och blir hemmaplan för Göteborgs-alliansen med de tre lagen GAIS, ÖIS och IFK Göteborg. Här finns plats för 19000 åskådare och man räknar med 600000 besökare varje år.

Åbro blir en av fem "Officiella Arenapartners" och det enda företag som gör en så bred satsning på den nya arenan och fotbollen i Göteborg. Deras varumärke kommer att exponeras stort vid bl a entréer, bandet kring planen samt uppgångar, fönsterrutor och kiosker vid läktaren. De blir huvudleverantör till två restauranger, 17 kiosker och 27 loger som finns på arenan. Dessutom kommer Åbro att sponsra och samarbeta med de tre alliansklubbarna GAIS, ÖIS och IFK Göteborg.

- Vi vill stärka stödet till svensk fotboll och etablera Åbro som stor och långsiktig fotbollspartner, säger Henrik Dunge, VD för Åbro Bryggeri. Därför tar vi ett helhetsgrepp som sponsorer - från arenan, till krögarna och klubbarna.

Satsningen är en unik möjlighet för Åbro att nå så många fotbollsintresserade människor. Gamla Ullevi är något utöver det vanliga och har goda förutsättningar för att bli Nordens mest välbesökta fotbollsarena.

- Åbro har under många år varit starkt engagerade inom svensk sport, framförallt fotboll . Därför känns det naturligt och extra roligt att välkomna dem som en av huvudsponsorerna till Sveriges modernaste fotbollsarena, säger Jonas Georgsson, Arenachef på Gamla Ullevi.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se

Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri
Tel: 0462-165 00 eller 070-557 08 17
Email: henrik.dunge@abro.se

Åbro är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Alla Tiders Läsk och Hwila vatten.