Dennis Cronlund, miljövärd, i en av Botkyrkabyggens insektsrestauranger. Foto: Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen hyllar småttingar med specialkost

Fjärilar, bin och humlor har fest i Storvretens gräsmattor. Nektar från vitklöver, timotej och maskrosor är den specialkost som de nu behöver för att pollinera områdets växter. Inför den Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj vill Botkyrkabyggen därför hylla de små hyresgästerna lite extra.

– Vi håller ”restaurangerna” öppna några veckor till och avvaktar med att klippa gräset. Förutom att det ger nödvändig mat direkt till våra minsta hyresgäster, så ger det även växterna en chans att fröa av sig och gräsmattorna blir tätare och finare, säger Dennis Cronlund, miljövärd på Botkyrkabyggen.

För ett år sedan satte Botkyrkabyggen upp 100 insektshotell och fågelholkar i området Storvreten. Men att enbart erbjuda tak över huvudet för viktiga pollinerare räcker inte. Det behövs mat och dryck också. Därför får gräset vaja fritt några veckor till så att insekterna får den nektar de behöver. Lagom till Nationaldagen den 6 juni kommer Botkyrkabyggens gräsmattor att vara klippta och korta igen. Därefter erbjuder nysådda ängar bra mat till Storvretens humlor, solitärbin, getingar, fjärilar, med flera.

– På ängarna kommer det att växa kornvallmo, blåklint, prästkragar och annat fint. Så småningom blir det en explosion av färger som jag hoppas att våra hyresgäster ska njuta av. Tips är också att leta efter fyrklöver i gräsmattorna. Det är ju inte bara insekterna som ska ha kul där, säger Dennis Cronlund.

Ängarna kommer att synas vid Branta Backen och delar av Odlingsvägen. Botkyrkabyggens gräsmattor med mogen nektar och vajande gräs finns i hela Storvreten, med något enstaka undantag. Dryck serveras bland annat i mossan i skogsdungen bakom Stenvägen och i de små kärren i dungarna vid Harbrovägen.

– Det finns även en damm på Hålvägen där hyresgästerna byggt små plattformar av sten i vattnet så att bina från Botkyrkabyggens bikupor tryggt kan sitta där och dricka. Våra hyresgäster och gårdsambassadörer gör ett jättebra jobb för den biologiska mångfalden, säger Dennis Cronlund.

Internationella dagen för biologisk mångfald och FN:s Mål 15:

Den 22 maj, på Internationella dagen för biologisk mångfald, uppmärksammas vikten av mångfald och motståndskraft i vår natur. Den biologiska mångfalden är så viktig att ett av de Globala målen är helt dedikerad till frågan: Mål 15 – Ekosystem och biologisk mångfald. Här kan du läsa mer om FN:s mål 15.

Mer om Botkyrkabyggens hållbarhetsarbete:

Foto på Dennis Cronlund, miljövärd på Botkyrkabyggen

Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen: 070-162 94 43