Botkyrkabyggen köper mark i Rikstens Friluftsstad

Botkyrkabyggen köper mark i Rikstens Friluftsstad

Botkyrkabyggen har genomfört ett markköp av Riksten Friluftsstad AB, vilket innebär att byggnationen av företagets tredje bostadsområde i området Riksten i Tullinge, söder om Stockholm, kommer att kunna påbörjas innan årsskiftet.

72 hyreslägenheter i SABOs nyckelfärdiga kombohus planeras i tre tvåvåningsfastigheter och tre fastigheter om fyra våningar. Lägenheterna fördelas jämnt mellan två- och trerummare.
- Det finns ett stort behov av hyresbostäder i Botkyrka och därför känns det roligt att nu kunna bygga vidare, säger Botkyrkabyggens vd, Ulf Nyqvist.

Rikstens friluftsstad är en attraktiv stadsdel med naturnära boenden i varierande boendeformer för människor som värdesätter ett aktivt friluftsliv. Stadsdelen utvecklas i nära samarbete mellan Rikstens Friluftsstad AB och Botkyrka kommun. Fullt utbyggd ska den inrymma ca 2 500 bostäder, förskolor samt skola för årskurs 1-9, ett tusental arbetsplatser samt handel och service.
- Vi är glada att vi nu kan lägga ytterligare en pusselbit på plats i utbyggnaden av den nya stadsdelen, säger Lars Avermalm, projektchef på Riksten Friluftsstad AB. Med fler hyresbostäder i stadsdelen bidrar vi till ett långsiktigt samhällsengagemang.

Inflytt i de nu planerade lägenheterna beräknas till våren 2017.

Presskontakt: Camilla Borgström, informationsansvarig Botkyrkabyggen, tel. 08-530 694 94

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 600 lägenheter i Botkyrka.