Zeliha Bulduk, Fatme Alieva och Arafa Deveci är tre av kvinnorna som fått arbete genom Qvinna i Botkyrka.

Botkyrkabyggen nominerat till Svenska Jämställdhetspriset 2019

Botkyrkabyggens jämställdhetssatsning Qvinna i Botkyrka har nominerats till Svenska Jämställdhetspriset 2019. Qvinna i Botkyrka erbjuder kvinnor med utländsk härkomst försörjning och studier. Kvinnorna – som tidigare stått långt från arbetsmarknaden och bor i bolagets områden – städar gårdar, trapphus och studerar svenska. Ett år efter starten ingår arbetet som en permanent del i bostadsbolagets verksamhet.

- Vi är förstås glada och stolta över att vara nominerade, men viktigast är att Qvinna i Botkyrka verkligen har gjort skillnad, både för Botkyrkabyggen som företag och för kvinnorna, säger Chris Österlund, vd på Botkyrkabyggen.

Qvinna i Botkyrka startade med nio kvinnor i Fittja i september 2017 och finns från och med oktober 2018 även i Norsborg. Målet är att Botkyrkabyggen år 2025 ska ha 100 anställda kvinnor med utgångspunkt i konceptet Qvinna i Botkyrka.

- Vi såg direkt i vår stora hyresgästenkät att tryggheten och trivseln ökade i de områden där kvinnorna arbetar, samtidigt som kvinnorna själva fått chans att utvecklas och blivit förebilder i lokalsamhället. Intresset har också varit stort från andra bostadsföretag som vill kopiera vårt koncept, säger Chris Österlund.

Qvinna i Botkyrka ingår som en viktig del i Botkyrkabyggens långsiktiga hållbarhetsarbete, baserat på FN:s mål Agenda 2030. Mål 5 handlar om jämställdhet – att uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt. Det är också ett av de FN-mål som Botkyrkabyggen identifierat som prioriterat att arbeta med.

Svenska Jämställdhetspriset har 54 nominerade i årets upplaga, vilket är rekord. Priset delas ut vid konferensen Forum Jämställdhet i Luleå 30-31 januari 2019.

• Qvinna i Botkyrka startades av Botkyrkabyggen i Fittja i september 2017.
  • Kvinnorna har kollektivavtalsenliga löner och villkor.
  • De studerar svenska fyra timmar i veckan och har även fått utbildning i jämställdhet, hjärt- och lungräddning, konflikthantering, städteknik och kemikalier, med mera.
  • Kvinnorna jobbar heltid, 38 timmar i veckan och är en del i teamet på Botkyrkabyggens områdeskontor.