Botkyrkabyggen till final i Svenska Jämställdhetspriset

Botkyrkabyggen till final i Svenska Jämställdhetspriset

Qvinna i Botkyrka, Botkyrkabyggens jämställdhetssatsning som erbjuder kvinnor med utländsk bakgrund jobb och språkstudier, är i final i tävlingen Svenska Jämställdhetspriset.

Botkyrkabyggens arbete för jämställdhet gör att det allmännyttiga bostadsföretaget kvalificerar sig till final i Svenska Jämställdhetspriset. 61 bidrag var nominerade, fem har gått till final.

– Det är mycket roligt att vårt långsiktiga arbete för jämställdhet uppmärksammas. Kvinnorna har med sin anställning fått ökat självförtroende, en egen försörjning och behöver inte längre vara beroende av bidrag eller annan part. De har också fått bättre hälsa och de är på många sätt mycket goda förebilder i områdena, säger Susanne Axelsson Heldring, HR-chef på Botkyrkabyggen.

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som delas ut på Forum Jämställdhet i Jönköping den 5–6 februari 2020.

– Arbetet med Qvinna i Botkyrka och för ökad jämställdhet är inte alltid lätt. Men det är av stor betydelse för både kvinnorna, bolaget och samhället i stort. Det ingår nu i bolagets verksamhet och är en viktig del i att skapa en hållbar affär. Därför finns det också en långsiktighet i vår satsning och jag är glad över att fler bolag tagit efter oss och startat liknande i andra delar av landet, säger Susanne Axelsson Heldring.

Priset tilldelas en organisation som arbetar för ett mer jämställt samhälle. Övriga finalister, förutom Botkyrkabyggen, är Hedemora kommun, Kommunal, Region Värmland, SVT Sport.

– Svenska Jämställdhetspriset syftar till att hylla de organisationer som är med och bidrar till ett mer jämställt och hållbart samhälle. Idag presenterar vi fem fantastiska finalister som alla gör just detta och därför förtjänar att uppmärksammas, säger Fanny Cavalli, projektledare för Forum Jämställdhet.

Fakta Qvinna i Botkyrka:

• Qvinna i Botkyrka startades av Botkyrkabyggen i Fittja i september 2017. Det är nu permanentat och ingår i bolagets ordinarie verksamhet. Idag finns Qvinna i Botkyrka i Fittja och Norsborg, samt startar nästa år i Alby.
  • På två år har Qvinna i Botkyrka gått från nio kvinnor till cirka 30. Allt eftersom Botkyrkabyggens avtal med städentreprenörer löper ut, ersätts de med kvinnor anställda inom ramen för Qvinna i Botkyrka.
  • Kvinnorna har kollektivavtalsenliga löner och villkor och arbetar heltid, 38 timmar i veckan.
  • De studerar svenska fyra timmar i veckan, utbildas i jämställdhet, hjärt- och lungräddning, hälsa, konflikthantering, städteknik och kemikalier, med mera.
  • Botkyrkabyggens vision är att 100 kvinnor ska vara anställda inom ramen för Qvinna i Botkyrka år 2025.
  • Qvinna i Botkyrka är ett av Botkyrkabyggens bidrag till FN:s Agenda 2030 med bland annat det globala målet nr 5 Jämställdhet och mål nr 3 Hälsa och välbefinnande.

• Bifogas:

Foto på Qvinna i Botkyrka

Foto på Susanne Axelsson Heldring, HR-chef i Botkyrkabyggen

En ny film om Qvinna i Botkyrka finns att se här: