Botkyrkabyggens första ungdomsbostäder är nu inflyttningsklara.

Botkyrkabyggens första ungdomsbostäder står färdiga

Botkyrkabyggens första ungdomsbostäder, som började byggas för ett år sedan, står nu färdigställda och är redo att börja förmedlas.

Ungdomar är en av de mest utsatta grupperna på bostadsmarknaden. I storstäderna är det svårt att få ett förstahandskontrakt utan att ha stått länge i en bostadskö. För att göra det enklare för unga som inte hunnit samla på sig många köpoäng att ta det första steget in på bostadsmarknaden har Botkyrkabyggen byggt ungdomsbostäder för första gången.

• Det behövs särskilda insatser riktade mot de grupper som står längst ifrån bostadsmarknaden. Unga människor är en sådan grupp och det gläder mig att vi kan erbjuda någon deras första hem, säger Ulf Nyqvist på Botkyrkabyggen.

På tre platser runtom Tumba har Botkyrkabyggen nu uppfört ungdomsbostäder. Det rör sig om Harbrovägen och Hålvägen i Storvreten samt Tunavägen i Tuna. Det innebär att Botkyrkabyggen snart kan lägga sammanlagt 74 ungdomslägenheter till sitt bestånd.

Lägenheterna består av moduler som byggts i fabrik och sedan monterats på plats. På så sätt, och eftersom de uppförts på mark Botkyrkabyggen redan äger, kan kostnaderna hållas nere och därmed även hyrorna. Trots det är standarden lika hög som i ”vanliga” lägenheter. Inflytt för lägenheterna i Storvreten kommer att bli under oktober/november och i Tuna senare under vintern. Alla lägenheterna har 1,5 rum och är 32 kvm stora. Kontraktet är på max fyra år och hyresgästerna behåller sina köpoäng under boendetiden.

Botkyrkabyggens ungdomsbostäder är till för ungdomar mellan 18 och 25 år. Två tredjedelar av de 74 färdiga lägenheterna kommer att erbjudas till ungdomar i Botkyrka kommun via Botkyrkabyggens egen kö. Den resterande tredjedelen kommer gå till Bostadsförmedlingen i Stockholm där alla kan söka. Ungdomsbostäderna kommer delas upp så att lika många lägenheter erbjuds till varje ålderskategori. Det för att det ska bli en jämn och rättvis åldersfördelning bland bostäderna. Totalentreprenör för projektet har varit Lövdalens bygg AB. Modulerna levererades av Moelven.

Förutom ungdomsbostäder har Botkyrkabyggen sedan tidigare ett särskilt koncept riktat mot ungdomar. Det kallas KompisBo och innebär att två kompisar kan dela på en lägenhet och teckna varsitt kontrakt.

Presskontakt: Camilla Borgström, informationsansvarig Botkyrkabyggen, tel. 08-530 694 94

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 600 lägenheter i Botkyrka.