Botkyrkabyggens garage på Harbrovägen 2 i Storvreten, nymålat av Graffitisthlm

Djuren och fantasin tar över i Storvreten

Vad har en enorm räv, en dold regnbåge och en tjuvaktig skata gemensamt? När Botkyrkabyggen och Graffitisthlm låter naturen möta staden på tre garage i Storvreten, kan allting hända. När vi dessutom får hjälp av en treårig hyresgäst blir bilden komplett.

Storvreten, med sina ljusa höga hus och stora parker, är en dold pärla i närheten av Tumba centrum. Niclas Palm, miljövärd på bostadsbolaget Botkyrkabyggen, vill att fler ska upptäcka stadsdelen och dess kvaliteter. Under april har därför tre garage gått från att vara massivt grå, till att täckas av björkar, svenska djur och en mängd överraskningar och detaljer.

– Jag hoppas att det får folk att trivas ännu bättre i Storvreten, vara stolta över att bo här och att besökare tänker ”Aha, det är här som de häftiga garagen med djuren finns”. Motiven visar på stadens möte med naturen och det passar också bra in på hur Botkyrkabyggen jobbar med hållbarhet och FN:s globala mål, säger Niclas Palm.

Alla djur som syns på garagen finns även på riktigt i eller i närheten av Storvreten och färgerna är valda för att spegla och komplettera de skalor som finns på stadsdelens hus och i naturen.

– Det har varit ett utmanande och roligt jobb där vi kunnat leka med proportioner över stora ytor. Vi har skapat motiv där det ska finnas något intressant för alla. Dröm dig bort i de varma färgerna, och i björkarnas ljusa stammar, leta efter små överraskningar och fundera på vilket som är ditt favoritdjur, säger Klive och Kaos, konstnärsduo som tillsammans driver företaget Graffitisthlm.

Älgen är det djur som återfinns på alla tre garagen. Det är ingen slump. För Niclas Palm är det en hyllning till ett mäktigt och användbart djur.

– Sedan långt tillbaka i tiden har älgen gjort att vi människor kunnat överleva. Den har gett oss mat, värme och jaktredskap. Älgen är kung, självklart ska den vara med! säger han.

Och den dolda regnbågen? Den har kommit till tack vare en av Botkyrkabyggens yngre hyresgäster. När en treårig flicka från Storvreten besökte målningsarbetet på ett av garagen, var hennes bestämda åsikt att det saknades en regnbåge. Så nu finns den där, tillsammans med flickan. Lite dold, och lite mystisk. Kom gärna förbi Storvreten och leta upp den.

Fakta konstmålningarna i Storvreten:

• Adresser: Harbrovägen 2, Stenvägen 1, Hålvägen 2 i Storvreten, Botkyrka
  • Konstnärer: Lars Hjertstedt och Calle Winblad - konstnärsduon Klive och Kaos som är grundare av Graffitisthlm AB
  • Materialåtgång: 200 sprayburkar. 100 liter färg. 600 munstycken, ”caps”.

Bifogade bilder:

• Färdigt konstverk på Harbrovägen 2 entré. Foto: Graffitisthlm
  • Färdigt konstverk på Harbrovägen 2 gavel. Foto: Graffitisthlm
  • Målning pågår av en räv (Vilken färg fick ögonen till slut? Kom förbi och kolla). Foto: Botkyrkabyggen
  • Målning pågår. Foto: Graffitisthlm
  • Sprayburkar (Hur många gick åt? Se faktaruta). Foto: Botkyrkabyggen
  • Den dolda regnbågen (med eloge till hon som gav oss ordern). Foto: Botkyrkabyggen