Nytt partnerskap för att stärka unga vuxna i Botkyrka

Ett innovationshus för unga vuxna, förebilder som ger verktyg, inspiration och nätverk till framtidstro i norra Botkyrka. Det är några exempel på vad ett nytt avtal mellan Changers Hub, Botkyrkabyggen och Botkyrka kommun ska leda till.

Botkyrka kommun och Botkyrkabyggen storsatsar för att stärka unga vuxna i kommunen. I två IOP:er, idéburet offentligt partnerskap, sätts extra fokus på denna grupp. Först ut är avtalet med Changers Hub.

– Detta är ett resultat av vårt arbete som vi bedrivit sedan 2015. Vi ser att vi behöver stärka upp arbetet för unga vuxnas möjligheter till självförverkligande, vilket gör detta samarbete föredömligt då vi tillsammans ser hur vi kan skapa förändring för både unga vuxna och Botkyrka som plats, säger Victoria Escobar på Changers Hub.

– Samarbetet är en del i en stor satsning som Botkyrkabyggen gör på social hållbarhet. För oss är det viktigt att skapa försättningar för unga att förverkliga sig själva så att de tillsammans med oss utvecklar samhället i rätt riktning. Changers Hub är lokalt förankrat och har en bra verksamhet. Tillsammans gör vi skillnad, säger Charlotte Ekfeldt, affärsutvecklingschef på Botkyrkabyggen.

– Nu skalar vi upp Changers Hub innovations-hub så att fler unga Botkyrkabor får förverkliga sina idéer och komma fram som lokala förebilder för Botkyrka. Extra kul att vi är flera kommunala förvaltningar som tillsammans med Botkyrkabyggen är med och möjliggör att Changers Hub tar nästa kliv i Botkyrka, säger Gustav Fridlund på Botkyrka kommun.

Inom kort presenteras ytterligare en IOP som ska stärka unga vuxna i kommunen.

Fakta IOP Changers Hub, Botkyrka kommun och Botkyrkabyggen:

• Avtalet gäller från 1 april 2020 till 31 mars 2023.
  • Changers Hubs ska bland annat vara en innovations-hub som ger förutsättningar för individer att förverkliga sina idéer och närma sig sitt självförverkligande. Målet är även att lyfta lokala förebilder stärka den digitala kompetensen och öka unga vuxnas delaktighet i platsutvecklingen. Verksamheten ska även bli tillgänglig för fler unga vuxna från kommunens alla stadsdelar.
  • Finansiering:
    Botkyrka kommun betalar 1 270 000 kronor första året, därefter 1 220 000 kronor
    Botkyrkabyggen betalar 600 000 kronor per år.
    Changers Hubs egenfinansiering är ca 1 073 600 kronor första året, därefter 1 123 600 kronor.
  • Aktiviteter inom IOP:n utformas på ett sätt så att de följer de råd och lagar som gäller så länge som risken för smittspridning av coronaviruset finns i samhället. Vid ändringar kommer även aktiviteterna att anpassas.

Avtalet i sin helhet (pdf)

Foto på Victoria Escobar, Changers Hub

Foto på Gustav Fridlund, Botkyrka kommun