Numrerade nya hem i väntan på montering och nya hyresgäster

Pressinbjudan: Botkyrkabyggens nya bostäder - i EXTREMT liten skala

Den 19 mars kraftsamlar Botkyrkabyggens personal i Storvreten. Uppdraget: Montera fågelholkar, insekts- och fjärilshotell och bostäder för fladdermöss. Journalister och nyfikna grannar är välkomna att vara med när de nya hemmen färdigställs i området.

Monteringen av 28 fågelholkar, 50 insektshotell, 20 fjärilshotell och 2 fladdermusholkar kräver både kunskap och engagemang. På plats den 19 mars finns därför bland annat miljövärdarna Niclas och Andrea. Niclas är bostadsbolagets fågelexpert och Andrea är en av de drivande personerna bakom satsningen på biologisk mångfald i Storvreten. Även bolagets VD Chris Österlund är med och monterar de nya bostäderna.

Tid: Tisdag 19 mars kl 14.30

Plats: Toppvägen 2–10 (baksidan) i Storvreten, Tumba.

Fakta:

• 28 fågelholkar av olika slag, lämpliga för till exempel olika småfåglar, katt- och sparvugglor, starar och koltrastar.
  • 50 insektshotell för olika typer av småkryp.
  • 20 fjärilshotell.
  • 2 fladdermusholkar.
  • Många av de nya bostäderna är gjorda av spillvirke.
  • Satsningen är en del av Botkyrkabyggens Allmännyttiga plan och arbetet för ökad miljömässig hållbarhet där bolaget bland annat bidrar till FN:s Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Fler åtgärder planeras de kommande åren.