Chris Österlund, vd Botkyrkabyggen

Steg för steg i hög takt: Botkyrkabyggens hållbarhetsarbete 2019

Investeringar i trygghet, omställning till fossilfria fordon och prisregn. Det och mycket mer finns att läsa om i Botkyrkabyggens års- och hållbarhetsredovisning för 2019.

Tusentals nya lampor för bättre belysning. Egna trygghetsvandringar och rekordmånga möten med kommunen och polisen för att tillsammans öka tryggheten i Botkyrka. 100 fågelholkar och insektshotell för ökad biologisk mångfald. Och förstås en rejäl väsentlighetsanalys så att bolaget gör rätt åtgärder vid rätt tillfälle för att maximera både den sociala, miljömässiga och ekonomiska hållbarheten. Det allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggens arbete för hållbarhet är inget som sker en gång per år när det är dags för års- och hållbarhetsredovisning. Det är ständigt pågående, både strukturellt och i vardagliga beslut. Ovanstående är bara några exempel på bolagets arbete där allt kopplas till FN:s globala mål 2030.

– För oss på Botkyrkabyggen är hållbarhet en existentiell fråga. Tillsammans bidrar vi till vår tids största framtidssäkring – Agenda 2030. Vi gör det målmedvetet och steg för steg. Ett framgångsrikt hållbarhetsarbete handlar om att snöra på sig skorna, lätta från startblocken och att hålla kursen. Vi fullföljer loppet och under 2020 ska vi bli ännu starkare, säger Chris Österlund, vd för Botkyrkabyggen.

Några ytterligare exempel från Botkyrkabyggens verksamhet 2019:

• Hyresgästernas nöjdhet med lägenheten, allmänna utrymmen, utemiljön mm, ökade från 72,2% till 74,4%
  • Hyresgästernas nöjdhet med trygghet, rena och snygga och att man får hjälp när det behövs, ökade från 76,5% till 77,2%
  • Botkyrkabyggen anslöt sig till Fossilfritt Sverige
  • Botkyrkabyggens VD Chris Österlund utsågs till Årets Offentliga Ledare 2019
  • Botkyrkabyggens jämställdhetssatsning Qvinna i Botkyrka och bolagets mångåriga och strukturerade arbete för mångfald, gjorde att Botkyrkabyggen vann Arbetsförmedlingens pris för Bästa initiativ inom jämställdhet.
  • Renoveringstakten ökade till cirka 500 lägenheter per år.
  • 81 procent av Botkyrkabyggens anställda är nöjda med sitt arbete.
  • Sjukfrånvaron bland bolagets anställda sjönk från 4,4 % till 3,8 %

• Hur mycket vatten förbrukas i Botkyrkabyggens hus?
  • Varför senarelades gräsklippningen i Storvreten?
  • Hur länge måste man köa för en lägenhet?
  • Vad är vanligast – trerummare eller ettor?
  • Hur många barn deltog i Kul i sommar?

Allt detta och mycket mer kan du enkelt ta reda på i Botkyrkabyggens digitala års- och hållbarhetsrapport för 2019 via den här länken:https://www.e-magin.se/paper/41p61rmd/paper/1#/paper/41p61rmd/1

Foto på Chris Österlund, vd Botkyrkabyggen.