Thuwaibah Mugula, vinnare i teckningstävling i Alby 2019

Vinnaren Thuwaibahs teckning lockar till Albydagen

Thuwaibah Mugula vinner årets teckningstävling arrangerad av Botkyrkabyggen och biblioteket i Alby. Teckningen syns nu uppsatt i Alby som en del av reklamen för Albydagen den 1 juni.

- Jag är glad och det känns spännande! Eftersom jag tycker om mitt hus ritade jag balkonger med människor på och fåglarna som vi brukar se på morgonen. Biblioteket tycker jag är fantastiskt så det ritade jag också, det bästa jag vet är böcker, säger Thuwaibah Mugula.

12-åriga Thuwaibah Mugula är ofta på biblioteket, bland hennes favoriter finns detektivhistorier och äventyrsböcker. Hon läser även högt för sina småsyskon. Drömmen är att bli arkitekt, vilket Botkyrkabyggens kommersiella förvaltare Jenny Levai verkligen uppmuntrar.

- Thuwaibah är välkommen att höra av sig till oss när hon blir äldre, vi behöver alla goda krafter för att utveckla samhället i rätt riktning. Vem vet, hennes första jobb kanske blir ett sommarjobb på Botkyrkabyggen? Jag ser fram emot att överlämna priset till henne på lördag, säger Jenny Levai.

Teckningstävlingen genomfördes under påskveckan i Alby bibliotek och i Alby centrum och många barn passade på att rita och tävla. Av många fina bidrag valde juryn efter noga övervägande ut tre finalister. På Albydagen den 1 juni prisas Thuwaibah Mugula på scenen på Alby torg tillsammans med tävlingens andra- och tredjepristagare.

Albydagen och teckningstävlingen är några exempel på hur det allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen arbetar med social hållbarhet och Agenda 2030 där bland annat FN:s mål 10 Minskad ojämlikhet och mål 11 Hållbara städer och samhällen ingår.

Foto på Thuwaibah Mugula med teckningen