Kiruna och Vinslöv vinnare i nationella miljötävlingen Pantresan

I konkurrens med hundratals klasser över hela landet har två vinnare i Pantameras skoltävling ”Pantresan” utsetts. Det handlar om klass 3K på Triangelskolan i Kiruna och klass 5 på Vanneberga skola i Vinslöv. I måndags mottog de båda lyckliga vinnarklasserna varsin prischeck värd 20 000 kronor.

Klass 3K på Triangelskolan har lyckats panta burkar och PET-flaskor för 3 126 kronor per elev, totalt 68 782 kronor och vinner genom det i kategorin åk F-3. Klass 5 på Vanneberga skola i Vinslöv lyckades panta ihop hela 4 720 kronor per elev och står som segrare i kategorin åk 4-6.

Pantameras representanter fanns på plats för att personligen gratulera eleverna på de båda skolorna som i konkurrens med hundratals klasser lyckades panta mest och bäst i hela Sverige. Pantresan har färdats genom Sveriges skolor under tio år och intresset för tävlingen har ökat varje år. Totalt har närmare 100 000 elever deltagit genom åren.

– Syftet med tävlingen är att i tidig ålder väcka barnens intresse och öka kunskapen om miljöfrågor i allmänhet och återvinning i synnerhet. Pantresan är ett mycket uppskattat utbildningspaket och tävling, både bland lärare och elever. Vi är glada att kunna bidra till ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågor, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Roligt sätt att samlas kring miljöfrågor

Pantresan är ett undervisningskoncept som bland annat innehåller förslag till lektionsupplägg, lekfulla uppgifter och ett tävlingsmoment. Undervisningsmaterialet utgår från skolverkets mål för miljö och livsstil som bland annat säger att elever ska förstå hur användning av produkter i hemmet påverkar miljön.

– Eleverna har varit otroligt engagerade och det är ett jätteroligt sätt att samlas kring miljöfrågor, det gäller ju att i tidig ålder väcka elevernas miljöintresse och få dem att göra rätt från början, säger Lize Svanberg-Eriksson, klasslärare på Triangelskolan.

Engagerat hela Vinslöv

Klasslärare Per Svensson berättar att engagemanget bland eleverna har varit på topp sedan de anmälde sig till tävlingen och de har varit ihärdiga i sitt pantsamlande och lyckats engagera många invånare i Vinslöv.

– Det är en av många fördelar med att bo i en mindre ort, snacket går och många är villiga att hjälpa till. Pantresan är ett jätteroligt sätt att samlas kring miljöfrågor, det gäller ju att i tidig ålder väcka elevernas miljöintresse och få dem att göra rätt från början. Nu ser vi så klart fram emot en gemensam klassresa, säger Per Svensson, resurslärare i klass 5 på Vanneberga skola.

• pantresan

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/