Lyckad miljösatsning på Sweden Rock

För tredje året i rad åker Pantameras festivalteam runt i sommarsverige för att hjälpa festivalarrangörer att samla in alla burkar och PET-flaskor. Under Sweden Rock den 6-9 juni lyckades Pantameras festivalteam tillsammans med Sölvesborgs IK och Gillbergs Bil samla in totalt 711.039 burkar och PET-flaskor.

Under Sweden Rock hjälpte Sölvesborgs IK till att källsortera och hålla rent på festivalområdet. Totalt lyckades klubben samla in burkar och PET-flaskor för 440 000 kronor.

– Vi är väldigt glada och stolta över att vi samlade in så många burkar och PET-flaskor, och pengarna är en trevlig bonus då vi samtidigt har gjort något bra för miljön. Vi har samarbetat med Returpack i tre år och vi har tillsammans jobbat fram en hel del bra lösningar som gjort att vi kunnat få in mer pant och att återvinningsgraden har ökat år för år, säger Johan Broberg samordnare, Sölvesborg IK.

Samarbeten gynnar återvinning
– De senaste åren har vi inlett flera lyckade samarbeten som gör det lättare att återvinna för alla dem som konsumerar sin dryck utomhus. På festivalerna handlar det till stor del om att hjälpa arrangörerna att organisera insamlingen och transporten av alla burkar och flaskor. Men vi gör också olika aktiviteter på festivalområdet för att uppmuntra besökarna att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Men Returpacks vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Därför har man tagit extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare, bland annat genom samarbeten med föreningar, skolor, turistanläggningar och kommuner.

– Utöver festivalturnén gör vi många olika satsningar i sommar. Bland annat samarbetar vi med Sjöräddningssällskapet, campingplatser och olika turistanläggningar för att öka tillgängligheten. Dessutom genomför vi en pantletartävling, för att motivera den yngre målgruppen att panta mera, säger Katarina Lundell.

Pantameras Festivalturné 2012:
31 maj - 2 juni Siestafestivalen
6 juni - 9 juni Sweden Rock
14 juni - 16 juni Hultsfredsfestivalen
26 juni - 30 juni Peace & Love
4 juli - 7 juli Putte i Parken
25 juli - 28 juli Emmabodafestivalen

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack

• sweden rock
  • festival

• Blekinge

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu