På lördag städar föreningarna Norrköping - #städamera

I samverkan mellan Pantamera, Städa Sverige och Norrköpings kommun genomförs för första gången städdagen Städa Norrköping på lördag den 1 oktober. Lokala idrottsföreningar gör en punktinsats för att skapa en renare stad. Resultat av skräpplockningen redovisas i form av ett sopberg på Tyska torget.

Närmare 400 personer från cirka 20 olika föreningar har anmält sig till den stora städdagen. Organisationen Städa Sverige har tidigare genomfört liknande städdagar i andra kommuner och på uppdrag från företag. Städa Sverige förser de deltagande föreningarna med handskar, plockare, påsar och tröjor. Efter att ha varit ute och plockat skräp i sina respektive områden samlas grupperna på Tyska torget för att bygga ett gemensamt sopberg.

– Det finns ett pedagogiskt syfte i att ha städdag. När man själv plockat upp skräp från marken är det mindre risk att man själv skräpar ner, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige.

– Sopberget ger dessutom föreningsmedlemmarna och förbipasserande Norrköpingsbor en uppfattning om hur mycket skräp som hamnar på fel ställe, säger Lars Söderström, strateg på tekniska kontoret i Norrköpings kommun.

Norrköpings kommun arbetar aktivt mot nedskräpning, bland annat genom kampanjen #SnyggaretryggareNorrköping som har elitidrottsklubbar som ambassadörer, i år IFK Norrköping.

– Genom Städa Norrköping blir även breddidrotten ambassadörer för en renare stad. Min förhoppning är att det ska sprida sig till ännu fler Norrköpingsbor så att vi tillsammans tar ansvar för vår miljö, säger Karin Jonsson (C), kommunalråd, som även medverkar vid samlingen på Tyska torget.

Pantamera har sedan tidigare ett föreningssamarbete som gör det möjligt för föreningar att lämna in burkar och flaskor säckvis i stället för att panta dem en och en i mataffären. Under städdagen bjuder Pantamera föreningarna på korv med bröd och tar hand om den pant som de hittar ute i parkerna.

– Det ideella föreningslivet gör en viktig insats för miljön genom insamlingen av burkar och PET-flaskor, som vi självklart vill stötta. Vi är dessutom ett 25-tal personer från Pantamera som tillsammans med idrottsföreningarna beger oss ut i parkerna för att städa mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Hålltider

09-00-12.00 städning

12.00–13.30 samling och sopberg på Tyska torget

Upplysningar