Pantamera firar Återvinningens dag – släpper pantrapport för första halvåret

I morgon, den 29 september, är det Återvinningens dag. En dag där Pantamera/Returpack vill uppmärksamma återvinningens stora miljövinster. Under det första halvåret 2015 har vi pantat över 800 miljoner burkar och PET-flaskor i Sverige. En miljövinst som, omräknat i energibesparing, motsvarar mer än 150 miljoner kWh.

När pantsystemet infördes för mer än 30 år sedan var Returpack lite av en återvinningspionjär. Idag är vi svenskar bland de bästa i världen på att panta och antalet pantade burkar och PET-flaskor har ökat för varje år. Förra året tilldelades Returpack Stora Återvinningspriset för sitt långsiktiga arbete med att höja medvetenheten vilket gjort att återvinningen hela tiden ökar.

– Vi jobbar hela tiden för att hitta nya smartare sätt att sköta återvinningen på och för att få ännu fler att panta mera. Varje år vi lyckas öka återvinningen känns som en seger och så här långt ser det som att 2015 kommer bli ännu ett rekordår, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Pantamera/Returpack.

Ökad medvetenhet och nya konsumtionsvaror
En viktig anledning till att återvinningen av burkar och PET-flaskor ständigt har ökat handlar om att vi blivit mer miljömedvetna. Pantamera arbetar mycket för att öka miljömedvetenheten, framförallt bland unga.

– Får vi barn och unga att göra rätt från början är mycket vunnet. Därför samarbetar vi bland annat med skolor i projektet ”Pantresan” som är ett kombinerat undervisningsprogram och tävling, där barnen lär sig om återvinning och tävlar om en skolresa, säger Katarina.

Under åren har konsumtionsmönstret förändrats kraftigt och idag konsumeras allt mer dryck utanför hemmet vilket ställer nya krav på pantsystemet.

– Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, därför jobbar vi med ständiga förbättringar. Bland annat har vi gjort det lättare att bli av med sin tomma burk eller PET-flaska utomhus genom att samarbeta med kommuner för att sätta upp pantrör i anslutning till papperskorgar.

Pantpengar gör skillnad
Omkring 1,65 miljarder förpackningar pantas varje år och många människor väljer att skänka sina pantpengar till välgörenhet.

– Att panta och skänka pengarna till något gott ändamål är verkligen en win-win. Vi samarbetar med flera välgörenhetsorganisationer och många av våra samarbetspartners väljer att skänka pengarna till något gott. Ett aktuellt exempel är att vi under september månad skänker ett öre för varje burk och PET-flaska som pantas till människor på flykt. Det innebär ett tillskott på cirka 1,3 miljoner kronor till Radiohjälpen, säger Katarina.

Kontaktpersoner:
Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera

Sara Barthelson Riismark, kommunikatör Returpack/Pantamera
sara.riismark@returpack.se

Så här har vi räknat:
En återvunnen förpackning motsvarar en energibesparing om ca 0,2 kWh.

• återinningens dag

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/