Pantpengar räddar liv i fjällen

Fjällräddarna i Sälen har länge varit i behov av flera förråd för att möjliggöra förvaring av de livsviktiga pulkor som används vid akut assistans i fjällvärlden. Tack vare pantpengar från samarbetet mellan Pantamera och Caravan Club i Tandådalen har Fjällräddarna kunnat bygga ett nytt förråd och sparat hela 30 minuter i utryckningstid.

Transportvägarna i fjällen är emellanåt svårtillgängliga och Fjällräddarna har oroat sig för att inte hinna fram i tid. Pengarna från anläggningen Caravan Club kom som en skänk från ovan menar Peter Karlsson, ordförande Dalarnas Fjällräddare.

– Vi är oerhört tacksamma för den här hjälpen. Varje minut är viktig vid olyckstillbud. Ju fler förråd vi har, desto närmare kommer vi vår räddningsutrustning, vilket kan göra direkt livsavgörande skillnad, säger Peter.

Sedan fem år har Pantamera samarbetat med svenska skidanläggningar i syfte att underlätta återvinning av burkar och PET-flaskor. Intresset för att samla in gästernas pant har ökat för varje säsong och idag är hela 30-talet anläggningar engagerade. Vintern 2014-2015 genererade den totala panten från medverkande skidanläggningar närmare 800 000 kronor, varav merparten skänks till välgörande ändamål.

Värnar gästernas säkerhet
Caravan Club i Tandådalen är en av anläggningarna som har bidragit till ökad hållbarhet och bättre miljö för sina gäster. De valde att skänka sina pantpengar till Fjällräddarna.

– Vi har många gäster runt om på fjällen. Vi månar om deras säkerhet och tycker att Fjällräddarna gör en kanoninsats. Samarbetet med Pantamera är bra på många sätt och att vi dessutom kan hjälpa till ekonomiskt för en god sak känns toppen, säger Bill-Arne Andersson, verksamhetsansvarig för Caravan Club i Tandådalen.

Viktiga samarbeten
Carita Classon, produktchef för Pantamera är glad att intresset för återvinning hela tiden ökar och att insamlingen verkligen gör skillnad.

– Vi samarbetar med många olika skidanläggningar bland annat i Sälen, Åre, Idre, Kläppen, Järvsö, Vemdalen och Ramundbergen. Ett par nya samarbetspartners tillkom den gångna säsongen och har nu utrustats med stora pantigloos. Många av våra samarbetspartners skänker pengarna till välgörande ändamål. Att pengarna i det här fallet kan rädda liv, känns extra värdefullt, konstaterar Carita Classon.

Carita Classon, produktchef Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se

Peter Karlsson
Ordförande Dalarnas Fjällräddare