Pressinbjudan - Ny hantering av pantgods

Det har gått 25 år sedan pantsystemet infördes i Sverige. Sedan dess har pantvolymerna ökat konstant. Förra året återvanns omkring 970 miljoner burkar och 470 miljoner PET-flaskor.

Returpacks mål är att ha världens mest effektiva pantsystem och det svenska systemet har blivit en förebild för många andra länder. Vi på Returpack arbetar ständigt med förbättringar tillsammans med övriga aktörer i pantsystemet.

Under ett par års tid har vi utvecklat en ny logistiklösning som innebär att vi numera kan hantera pantgodset i lösvikt, istället för som tidigare i kartonger. Det nya systemet är nu i drift i Östergötland, Skåne och Närke. Det har även inneburit en omfattande om- och utbyggnad av fabriken i Norrköping, som är en av Europas största och modernaste.

Onsdagen den 25 mars bjuder vi er till en visning av fabriken och en presentation av det nya systemet. För er som önskar finns också möjlighet att besöka en av butikerna med den nya logistiklösningen.

PROGRAM

Onsdagen den 25 mars på Returpacks i Norrköping, Hanholmsvägen 67

10.00 Presentation av Returpack och det nya systemet

10.45 Visning av fabriken

11.30 Besök och visning av ny logistiklösning hos handlare i Norrköping

Anmälan: Ring till Katarina Lundell, AB Svenska Returpack, 011-19 19 82 / 0705-645 375 eller maila till katarina.lundell@returpack.se

För er som önskar finns det möjlighet att bli upphämtad vid Norrköpings tågstation. Tåg från Stockholm C avgår kl. 8.06 och anländer i Norrköping kl. 9.32.

Välkommen!

• Miljöteknik, återvinning