Väsbyhem inför Kompiskontrakt för ungdomar

Det är tufft för ungdomar att hitta en första bostad, framförallt i landets storstadsområden där konkurrensen om lediga bostäder är hård. Tillgången på små lägenheter med låg hyra är begränsad vilket ofta drabbar just denna grupp. Väsbyhems styrelse har fattat beslut om så kallade ”Kompiskontrakt” vilket man hoppas på ska ge fler ungdomar möjlighet att flytta hemifrån.

Väsbyhem har länge bidragit med olika lösningar för att ge ungdomar möjlighet att ta sig ut på bostadsmarknaden. Bland annat genom att bygga ungdoms- och studentlägenheter och göra om mindre lägenheter till ungdomsbostäder. Nu tar vi ytterligare ett steg och testar Kompiskontrakt som riktar sig till ungdomar som kan tänka sig att hyra en lite större lägenhet tillsammans med en kompis som kan vara med och dela på kostnaden.

- Att underlätta för ungdomar att få in en fot på bostadsmarknaden är mycket bra. Väsbyhem ger ungdomar en chans att få dela både kontrakt och hyra, något som underlättar det första boendet, men också den fortsatta boendekarriären. Jag tycker detta är ett mycket bra beslut som Väsbyhems styrelse nu har tagit och som är i samklang med Väsbyalliansens politiska plattform, säger Maria Fälth, kommunalråd och gruppledare för Kristdemokraterna.

Väsbyhems styrelse har fattat beslut om Kompiskontrakt för ungdomar i åldern 18-26 år och inom kort räknar vi med att kunna hyra ut vår första lägenhet på Kompiskontrakt.

• ungdomslägenheter
  • kompiskontrakt
  • ungdomsbostäder

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Upplands Väsby. Bolaget äger 4 500 lägenheter och 31 300 kvm lokaler. Omsättningen för 2017 uppgick till 429 Mkr och soliditeten till 34,03 %. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är känt för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.