Väsbyhem tar spadtag för 370 nya lägenheter i Upplands Väsby

Fredagen den 27 september togs första spadtag för den största byggstarten sedan Bo-85 på tre olika platser i Upplands Väsby.

På Hammarbyvägen skall fem punkthus om 97 lägenheter uppföras med byggstart under oktober. I Sigmaområdet alldeles intill skall 5 huskroppar om totalt 190 lägenheter byggas. Båda dessa projekt uppförs med hyresrätt och kommer att ägas och förvaltas av Väsbyhem.

På Holmvägen sker samtidigt byggstart av 83 lägenheter i ett bostadsrättsprojekt som initierats av Väsbyhem. Försäljningen av lägenheterna kommer att ske i samarbete med HusmanHagberg.

Amra Barlov Lindqvist, vd AB Väsbyhem kommenterar byggstarten
- Det känns otroligt glädjande att vi nu gör en sådan stor byggstart och dessutom visar att vi både kan bygga hyresrätter men också ta initiativ till bostadsrättsprojekt. På det här sättet kan vi som kommunens bostadsbolag agera motor för kommunens tillväxt.

Per-Erik Kanström, kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby, kommenterar byggstarten
- Jag vill gratulera Väsbyhem och Väsby till den största byggstarten sedan Bo-85. Vi har jobbat länge för att öka bostadsbyggandet i Väsby och det är så roligt att se att arbetet ger resultat i form av nya bostäder.

Björn Eklundh, kommundirektör i Upplands Väsby, kommenterar byggstarten
- Nytänkande i bostadsbyggandet är Väsbys kännetecken sedan tidigare och nu gör Väsbyhem det igen. Nya bostäder är Väsbys bidrag till lösningar för hela Stockholmsregionens bostadsbrist.

• bostäder
  • bostadsrätt
  • nyproduktion
  • lägenheter
  • fastighet
  • bostadshus

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Upplands Väsby. Bolaget äger 4 400 lägenheter och 30 500 kvm lokaler. Omsättningen för 2012 uppgick till 374 Mkr och soliditeten till 26,89 %. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är kända för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Närheten till Arlanda (8 minuter) och tågförbindelser till såväl Stockholm (25 minuter) som Uppsala (27 minuter) gör Upplands Väsby mycket attraktivt för såväl boende som företag.