4 tips för säker vinterkörning

Det är alltid viktigt att köra försiktigt, särskilt under vinterhalvåret när vägunderlaget är ostabilt och snön ringlar ner på vägbanan och ger dålig sikt. Här listar teknologiföretaget ABAX vad du ska tänka på när du är ute och kör på vintern för att komma tryggt från punkt A till punkt B.

1. Håll hastighetsgränsen

Som förare är det lätt hänt att lägga sig i vänsterfilen när tiden är knapp till nästa kund eller arbetsplats, men det är trots allt viktigt att överväga riskerna med att köra för fort. Nu när vägunderlaget är extra opålitligt kan det istället vara klokt att köra under hastighetsgränsen för att undvika otäcka olyckor.

2. Använd inte mobilen

Du har hört det förr, men använd aldrig mobilen under körningen. Om du måste ta samtal på vägen är det alltid bäst att köra åt sidan och stanna vid närmsta rastplats. Annars är handsfree eller högtalare ett bättre alternativ än att fysiskt hålla mobiltelefonen i handen under körning. Två händer på ratten är alltid bättre än en.

3. Vid blixthalka – låt bli bromsen

Om du får vattenplaning eller ishalka ska du försiktigt styra fordonet i rätt riktning. Tvärbromsa inte, då riskerar du att fordonet börjar snurra och förlorar kontrollen.

4. Använd en körjournal med GPS-spårning

Om olyckan väl har inträffat är det viktigt att du får hjälp så fort som möjligt. I värsta fall kan olyckan ske på en nästintill ödeslagd landsväg med få förbipasserande bilar. Om du då har en elektronisk körjournal med GPS-spårning installerad på din bil kan din arbetsgivare snabbt lokalisera dig om de undrar var du har tagit vägen. ABAX tipsar också om att använda en elektronisk körjournal som är vattentät och som fortsätter fungera även om bilen handlar under vatten, till exempel under isen.