ABAX förvärvar Fleetfinder ApS

ABAX Group tillkännager idag företagets förvärv av den danska konkurrenten Fleetfinder ApS. ABAX fördubblar där med sin kundbas i Danmark och tar en ledande position på marknaden.

- Jag är väldigt nöjd med att Fleetfinder blir en del av ABAX. Deras tekniska lösningar och kunskap om de europeiska marknaderna kommer att tillföra vår kundgrupp bra och marknadsanpassade lösningar och produkter. Vi ser framemot att bli en del av ABAX Group, säger Morten Callessen, CEO, Fleetfinder ApS.

Uppköpet av Fleetfinder kommer att addera uppskattningsvis 7 000 avtal till ABAX existerande kundportfölj och öka de totala antal uppkopplade bilar till cirka 220 000. För ABAX danska verksamhet innebär förvärvet nästan en fördubbling i antal kunder och gör ABAX till tydlig marknadsledare i Danmark.

- Uppköpet av Fleetfinder är ett viktigt strategiskt beslut som förstärker ABAX marknadsposition i de nordiska länderna. Det höga tempot i sammanslagningar som vi nu ser på de europeiska marknaderna kommer att fortsätta. Och ABAX, med stöd av vår majoritetsägare Investcorp, kommer att vara tongivande i denna trend samtidigt som vi fortsätter in i 2018, säger Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group.

Tillsammans med fem medarbetare från Fleetfinder har Morten beslutat sig för att fortsätta arbeta i ABAX. Han har även valt att återinvestera i ABAX Group och kommer bli en viktig tillgång för ABAX fortsatta utveckling. Morten Callessen tar med sig över 18 års erfarenhet från branschen.

- Det var viktigt för oss att Morten valde att ansluta sig till ABAX på vår resa framåt. Vi kommer ha stor nytta av hans långa erfarenhet och företagande inom telematikbranschen. Morten kommer att ha en viktig roll sida vid sida med vår CEO i Danmark, Pam Singh, och hennes team, säger Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

Håkon Grønn-Weiss, ansvarig för M&A på ABAX Group, meddelar att uppköpet av Fleetfinder är det 8:e förvärvet sedan 2014, och det första sedan det internationella investmentbolaget Investcorp i juni 2017 köpte ABAX för 1,8 miljarder SEK.

Villkoren för uppköpet av Fleetfinder ApS avslöjas inte.

För presskontakt:
Kenneth Hansen, Communications Manager ABAX Group, kha@abax.no +4733152468

• Biltrafik

Om ABAX

ABAX Group är ett nordiskt företag som säljer och utvecklar telematiklösningar för yrkes- och privatbilar. ABAX är ett av de snabbast växande telematikföretagen i Europa. Förutom utveckling av hård- och mjukvara för fordonskontroll erbjuder företaget också GPS-spårningssystem till maskiner och utrustning. ABAX har 450 anställda fördelat på kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Polen, Kina och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se