Pressmeddelande -

Caruso och ABAX ingår partnerskap – kommer utveckla standarden på eftermarknaden för uppkopplade bilar

- Caruso är glada över att berätta om starten på en stark relation med ABAX som leverantör av telematik- och mobilitetslösningar. Vi välkomnar ABAX till vår marknadsplats och vi förväntar oss att gemensamt gynna varandra med tillväxt och utveckling på nordiska marknader, likväl som i hela Europa, säger Alexander Haid, CEO, Caruso GmbH.

Partnerskapet med Caruso förser ABAX med en öppen, neutral och datasäker marknadsplats för eftermarknad av uppkopplade bilar. En marknadsplats som kopplar samman verkstäder, reservdelstillverkare, leasing och Fleet management-system, försäkringsbolag och andra B2B-aktörer som erbjuder data- och serviceförmedling. Med fler än 200 000 uppkopplade fordon i sitt globala nätverk kommer ABAX kunna erbjuda storkundsprivilegier även till små och medelstora företag i sin kundportfölj

- Vi är nöjda att kunna tillkännage det nya strategiska partnerskapet med Caruso. Ett partnerskap vi menar kommer omdefiniera rådande affärsmodell och standard på eftermarknaden av uppkopplade bilar i Europa, säger Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

ABAX kommer både tillhandahålla och erhålla data i det nya partnerskapet. Detta innebär att ABAX, genom nätverket, får ökade möjligheter att skapa bättre lösningar och service för deras kunder. Samtidig som ABAX blir leverantör av värdefull fordonsdata från den europeiska marknaden till Carusos marknadsplats.

- Partnerskapet med Caruso kommer accelerera vår affärsplan att hitta fler kanaler på fordonsmarknaden. Vidare ligger detta som grund och är ett viktigt försprång vid en framtida övergång till en hårdvarufri insamling av fordonsdata, vilket är målet med uppkopplade bilar, Håkon Grønn-Weiss, CBO, ABAX Group.

För mer information:
Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group, +47 980 71 000, beh@abax.no
Håkon Grønn-Weiss, CBO, ABAX Group, +47970 55 820, hgw@abax.no

Om ABAX:
ABAX Group är ett nordiskt företag som säljer och utvecklar telematiklösningar för yrkes – och privatbilar. ABAX är ett av de snabbast växande telematikföretagen i Europa. Förutom utveckling och försäljning av hård- och mjukvara för fordonskontroll erbjuder företaget också GPS-spårningssystem till maskiner och utrustning. ABAX har 450 anställda fördelat på kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Polen och Kina. Huvudkontoret ligger i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se

About Caruso:

Caruso is the neutral, open and secure data and service marketplace for the automotive aftermarket. Caruso’s aim is to provide the sector with a neutral and open platform that enables participants to offer their vehicle data to all aftermarket players in a standardised format within a secure and trusted environment – to establish an independent, digital and fully connected aftermarket. Business partners and shareholders can be any players with a valid interest in the aftermarket and a desire to participate. These might include parts manufacturers, wholesalers, workshops, insurers, fleet and leasing companies, rental and car-sharing companies, mobile communications providers and breakdown service companies. The marketplace is operated by Caruso GmbH, based in Ismaning near Munich. For further information go to www.caruso-dataplace.com.

• Biltrafik

Om ABAX

ABAX Group är ett nordiskt företag som säljer och utvecklar telematiklösningar för yrkes- och privatbilar. ABAX är ett av de snabbast växande telematikföretagen i Europa, samt Skandinaviens största aktör inom elektroniska körjournaler. Förutom utveckling av hård- och mjukvara för fordonskontroll erbjuder företaget också GPS-spårningssystem till maskiner och utrustning samt system för projektledning. ABAX har 450 anställda fördelat på kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Polen, Kina och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se