PRESSVISNING ONSDAGEN DEN 15 MARS kl 11.00.

3 Utställningar öppnar:

NATURFOTOGRAFERNAS 50-ÅRS JUBILEUM.

PER-ANDERS PETTERSSONS- AFRICAN CATWALK.

MATS ANDERSSONS- NATURE DIARY.

Naturfotografernas ordförande Anders Geidemark finns på plats tillsammans med Årets Nordiska Naturfotograf 2016, Mats Andersson.

Per-Anders Pettersson närvarar tyvärr inte på pressvisningen, men finns tillgänglig under eftermiddagen eller torsdagen för intervjuer per telefon eller på museet efter ö.k.

Vernissage sker på torsdagen den 16/3 kl 18.30.

Museichefen Linda Nilsson samtalar med Naturfotografernas ordförande Anders Geidemark, Per-Anders Pettersson och Mats Andersson. Peter Grendel från bandet "The Hometown Mojos" tillsammans med Martin Henriksson och Anders Holmström står för underhållningen.

NATURFOTOGRAFERNA 50-ÅRS JUBILEUM

Föreningen Naturfotograferna har verkat för fotoetik och naturvårdsengagemang sedan 1966. Det är med hänsyn som utgångspunkt som de sanna naturbilderna kommer till. Det är med intresse för naturens motiv som Sveriges främsta naturfotografer samlats under en organisation. Med rätt att sätta /N efter sitt namn. En kvalitetsstämpel. Men också ett stort ansvar.

Naturfotograferna består av ca 130 medlemmar. Alla med sina specialiteter, sina manér och uttrycksätt. Det ger en spännande mångfald och bildupplevelser som tar dig till det oväntade. Mitt i denna bredd samlas medlemmarna kring föreningens mission – att förmedla den sanna naturbilden. Garanterat kan detta ske på 130 olika, personliga sätt utan att för den skull göra avkall på etiken i bilden. 85 av Föreningens medlemmar finns representerade i utställningen.

PER-ANDERS PETTERSSON - AFRICAN CATWALK

Den prisbelönte svenska fotografen Per-Anders Pettersson visar en ny, vibrerande och färgstark sida av den afrikanska kontinenten i utställningen “AFRICAN CATWALK”, där han undersöker den snabbt växande modebranschen i Afrika. Fotografierna, som tagits i 15 länder runt om i Afrika under åren 2010 -2015, utmanar stereotyper av afrikansk mode och de konfronterar även den gängse bilden av Afrika som en krigshärjad kontinent med fattigdom, sjukdomar och etniska konflikter.

Per-Anders Pettersson (f. 1967) är en svenskt fotograf baserad i Kapstaden, Sydafrika. Han har erhållit flertalet priser och utmärkelser för sina bilder och ställt ut i såväl Sverige som internationellt. Hans första bok “Rainbow Transit” (Dewi Lewis), en bok om Sydafrika i demokrati, publicerades 2013.

MATS ANDERSSON - NATURE DIARY

Mats Andersson har 2016 vunnit ”Wildlife Photographer of the Year”, värdens mest prestigefyllda tävling för naturfotografer. Över 50 000 insända bilder från 90 olika länder och Mats Andersson vinner i den svart-vita-kategorin. Han har under året även tilldelats titeln ”Årets nordiska naturfotograf″ i och med vinsten (all over winner) i Nordic Nature Photo Contest 2016 – nordens största naturfototävling. Detta vill vi hylla genom att visa en ny utställning av Mats Andersson här på Abecita Konstmuseum.

DAVID HOCKNEY FYLLER 80 ÅR I ÅR OCH FÖR ATT FIRA DET VISAS JUST NU EN STOR RETROSPEKTIV UTSTÄLLNING ÖVER DEN UNGE DAVID HOCKNEYS VERK.

Den brittiske konstnären David Hockney är en färgstark man som inspirerat många människor, inte minst modeskapare, med både sin konst och sina kläder.

Han var, bland annat, långt före andra män med att bära olikfärgade strumpor och hårdblondera håret, som ett medvetet stilgrepp. Sin unika stil håller David Hockney fast vid. Även om den blonda kalufsen har grånat, så kombinerar han fortfarande bjärta skjortor och kulörta tröjor med färgglada slipsar, så skickligt och självklart att moderedaktörer gör vågen av vördnad.

Snart fyller David Hockney 80 år och för att fira det så visar Abecita Konstmuseum, i Borås, just nu en stor retrospektiv utställning över den unge David Hockneys verk. Den täcker tidsperioden från 1962 till 1984 som var en synnerligen kreativ epok i hans liv. David Hockney kan ses som en brittisk nationalhjälte. En excentriker med exceptionell talang vars konstverk är lättillgängliga. De behöver inga akademiska tolkningar för att begripas, eller uppskattas. Som grädde på moset har David Hockney en charm som skiner igenom i intervjuer.

David Hockney anses av många idag vara Storbritanniens störste nu levande konstnär. Han är fortfarande mycket aktiv och varierar sitt boende mellan England och Kalifornien. Han är född 1937 i Bradford i England. Blev tidigt varse sin begåvning för teckning och måleri. Han är utbildades vid Royal Collage of Art i London 1958-1961.

Här visas flera av Hockneys mest ikoniska verk såsom ”A Rake´s Progress”, en komplett portfölj från 1962 med 16 grafiska verk, som minner om konstnärens äventyr under första besök i New York. ”The blue Guitar”, innehåller 20 verk och är en hyllning till Picasso och diktaren Walace Stevens. ”Bröderna Grims sagor” är en annan grafisk portfölj som visar på Hockneys enastående skicklighet i etsning. I utställningen finns också en gouache ”Zanzibar”, som är en skiss för en operaföreställning i Glyndbourne år 1980.

• utställning
  • pressvisning

• Borås

I en anrik industriell miljö visarAbecita Konstmuseum det bästa ur svenskt fotografi med ca tre nya utställningar var tredje månad. Tillsammans med Europeisk och Amerikansk grafik och Nordisk textilkonst ur en unik samling som idag består av ca 500 verk, representerade av ett 30-tal konstnärer. Samlingen utgår från popkonstens genombrott på 1960-talet med framstående verk från varje decennium fram till idag. Museet har föreläsningar, kurser & workshops, NEVA fotobokhandel samt bjuder alltid på kaffet. 3 våningar på totalt 2400m². Öppet sex dagar i veckan och är väl värt en omväg.

Besök gärna vår hemsida: www.abecitakonst.se

Michaela Faily

Presskontakt Museichef 0768-350 100