Aberdeen förnyar nätverket Backroom to Boardroom och välkomnar män

Backroom2Boardroom är Aberdeen Asset Managements nätverk för att lyfta jämställdhetsfrågor inom finansbranschen. Nätverket som startades i Storbritannien av bolagets Chief Investment Officer och Europachef Ann Richards arrangerar numera regelbundet möten och seminarium på många marknader där Aberdeen Asset Management är verksamma. Stockholmskonferensen blir dock första gången som närverket bjuder in även män.

- Inom kapitalförvaltning, liksom i många liknande branscher, är en majoritet av de i ledande position män. Genom Backroom2Boardroom försöker vi lyfta kvinnliga förebilder och bidra till att fler kvinnor ser möjligheterna till karriär i vårt yrke, säger Kristina Najjar-Wahlgren, nordisk affärsutvecklingschef för Aberdeen Asset Management.

I Sverige har Aberdeen genomfört träffar i Stockholm sedan 2011. Syftet med att nu bjuda in manliga kollegor från deltagarnas företag till nätverket är att göra det lättare att åstadkomma förändring ute på arbetsplatserna och stödja konkreta åtgärder.

- Det är viktigt med kvinnliga förebilder och att kvinnor stöttar varandra, men företag måste också arbeta med bättre rekryteringsprocesser och aktivt tänka över sin teamsammansättning. Här måste hela företagen involveras och därför vill vi även bjuda in männen, säger Kristina Najjar-Wahlgren.

För mer information, vänligen kontakta:

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications manager, Aberdeen Asset Management
Tel: +46 8 412 73 23, Mob: +46 70 324 16 40 E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

• kvinnliga nätverk
  • backroom2boardroom
  • b2b
  • #b2bsthm

Aberdeen är en global kapitalförvaltare. Vi idag ett av Londonbörsens 100 största bolag (FTSE 100) med verksamhet i mer än 25 länder i Europa, Asien och Amerika. Vi kännetecknas av vårt klara entydiga fokus på kapitalförvaltning som omfattar aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och andra alternativa tillgångsklasser. Alla våra investeringslösningar drivs av vårt engagemang för okomplicerade, transparenta investeringsmetoder med fokus på egen analys och ett långsiktigt perspektiv.
Utfärdad av Aberdeen Asset Management Sweden AB, med säte Sveavägen 25, 1134 Stockholm