Aberdeen köper handelsfastighet i Norge för ny fond

Aberdeen Asset Management har köpt handelsfastigheten Ingeniør Rydbergs Gate 114 i Drammen, Norge, för fastighetsfonden AP Nordic Investments räkning. Fastigheten har en uthyrningsbar area om 7,670 kvm och är fullt uthyrd, med möbelaffären Bohus som huvudsaklig hyresgäst.

Det är med stor glädje vi genomför detta förvärv som är den första investeringen för vår nylanserade nordiska fastighetsfond AP Nordic Investment. Fonden ska investera i fastigheter med stabila kassaflöden och hög teknisk standard i nordiska tillväxtregioner. Den här handelsfastigheten med sina långa hyresavtal passar utmärkt in i den investeringsstrategin, säger Lina Alvemur, Fund Manager på Aberdeen.

Vi ser många intressanta affärsmöjligheter i marknaden och vi letar kontinuerligt nya investeringar på den nordiska marknaden till våra kunder. Denna fastighet är en av flera från vår intressanta pipeline och vi jobbar mot att genomföra ytterligare förvärv inom kort, säger Magnus Kenning, Head of Transactions Sweden, Aberdeen.

Kontaktpersoner för mer information och bildmaterial.

Magnus Kenning
Head of Transactions, Sweden, Aberdeen Asset Management
Tel: +46 8 412 86 33, Mob: +46 70 279 33 24
E-post: magnus.kenning@aberdeen-asset.com

Lina Alvemur
Fund Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: +46 8 412 80 26, Mob: +46 70 308 67 48
E-post: lina.alvemur@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson
Marketing and Communications manager, Aberdeen Asset Management
Tel: +46 8 412 73 23, Mob: +46 70 324 16 40
e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

• Fastigheter, fastighetsförvaltning

• fastighetsfond
  • aberdeen fastighetsfond

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare med ca 2.500 anställda och verksamhet i över 25 länder i Europa, Asien och Amerika. Vi kännetecknas av vårt klara fokus på kapitalförvaltning inklusive aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter och portföljer med flera tillgångsslag. Vi förvaltat tillgångar till ett värde av över 3.600 miljarder kronor på uppdrag av institutionella och privata investerare.

Aberdeen Asset Managements fastighetssektion förvaltar drygt 250 miljarder kronor i form av fastighetsfonder och förvaltningsuppdrag åt institutionella kunder.  I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 33 miljarder kronor fördelat över hela landet.Bolaget har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.