Aberdeen säljer handelsfastighet i Västerås

Aberdeen Fastighetsfond Sverige säljer fastigheten Krankroken 3 i Erikslund handelsområde i Västerås till LB Immo Invest GmbH. Köpeskillingen är 133,8 miljoner kronor. Fastigheten är totalt 7 150 kvm och fullt uthyrd till Elgiganten Megastore samt Ö&B.

Aberdeen köpte fastigheten Krankroken 3 i augusti 2007 med avsikt bygga ut med ca 3 000 kvm och utveckla fastigheten till en modern handelsfastighet. Detta arbete är nu avslutat och fastigheten är fullt uthyrd.

- Krankroken är ett bra exempel på vad vi på Aberdeen menar med aktiv förvaltning. Att genom noggrann analys identifiera fastigheter med utvecklingspotential och sedan realisera dessa med hjälp av våra starka resurser inom fastighetsutveckling, uthyrning och transaktioner. Försäljningen av den färdigutvecklade fastigheten sluter cirkeln, kommenterar Marc von Melen, biträdande fondförvaltare av svenska fonden

- Vi har nu investeringsutrymme i flera av våra fastighetsfonder. Vi söker främst kontors- och handelsfastigheter i regionstäder men även nyproducerade bostäder i bra lägen, säger Magnus Kenning, transaktionsansvarig på Aberdeen.

Magnus Kenning,Transaktionsansvarig, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 8633, 070-279 33 24
E-post: magnus.kenning@aberdeen-asset.com

Marc von Melen, Deputy Fund Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 8604, 070-269 0805
E-post: marc.vonmelen@aberdeen-asset.com

LenaEllertsson Freedman, Marketing and Communications Manager
Tel:  08-412 7323, 070-3241640
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Om Aberdeen Fastighetsfond Sverige
Aberdeen fastighetsfond Sverige är en svensk fastighetsfond som genom aktiv förvaltning skall äga och utveckla en diversifierad fastighetsportfölj. Målet är att leverera en stabil, riskjusterad avkastning över index samt realisera värdetillväxt genom transaktioner. Fonden äger fastigheter till ett värde av ca 2 miljarder kronor.

Aberdeen Asset Management är en oberoende global kapitalförvaltare noterad på Londonbörsen sedan 1991. Koncernen har 31 kontor i 24 länder och över 1 800 anställda. Bolagets förvaltningsvolym uppgår till ca 2 000 miljarder kronor.  Aberdeen förvaltar cirka 250 miljarder kronor i fastighetstillgångar genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 23 miljarder i Sverige.

Den svenska fastighetsverksamheten har bytt namn till Aberdeen Asset Management Sweden AB. Bolaget hette tidigare Aberdeen Property Investors AB. www.aberdeen-asset.se