Prevents Arbetsmiljöstipendium till Mikael Bertilsson på Abetong

Mikael Bertilsson, huvudskyddsombud på Abetongs Varbergsfabrik har tilldelats Prevents arbetsmiljöstipendium för sina lovvärda insatser inom arbetsmiljöområdet. Stipendiet är på 15 000 kronor. Prispengarna ska användas till något som kommer alla anställda på arbetsplatsen till godo.

-Mikaels engagemang har bidragit till att vi har byggt bort eller automatiserat många riskmoment, sett över flödet och logistiken och fått in tillbudsrapporteringen i den vardagliga verksamheten, säger Kent Pettersson, produktionschef. Detta har i sin tur inneburit att vi har minskat risken för olyckor på fabriken, fortsätter Kent.

Mikael är betongarbetare och huvudskyddsombud på Abetongs Varbergsfabrik, där man tillverkar betongprodukter för lantbruket såsom till exempel gödselbrunnar, plansilor, rännsidor, stödmurar samt inredning till svinstallar. Han har arbetat på Abetongs Varbergsfabrik i sex år och hela tiden visat ett stort engagemang för arbetsmiljöfrågor. Och nu har han alltså fått belöning för sitt arbete.

Abetong har hälsa och säkerhet som huvudfokus för sin verksamhet och har den senaste tiden arbetat hårt med att arbeta bort riskmomenten och skapa ännu säkrare arbetsplatser på de olika enheterna.

Prevents arbetsmiljöstipendium delas ut vartannat år vid Sveriges största arbetsmiljöevent Gilla Jobbet. Stipendiet delas ut till personer som gjort lovvärda insatser inom arbetsmiljöområdet.

Eventet Gilla Jobbet är arbetsmarknadsparternas gemensamma satsning på arbetsmiljö. Arbetsmiljöeventet, som är Sveriges största, arrangeras av AFA Försäkring och Prevent, tillsammans med fackförbund och arbetsgivarorganisationer inom privata sektorn och kommun- och landstingssektorn.

För mer information kontakta Kent Pettersson, tel 0340-58 27 06.