Boksläpp - Så lika så olika

Ingemar E. L. Göransson och Rebecka Barjosef är så olika som två människor kan bli. Rebecka är en ung kvinna och lärare med assyrisk bakgrund medan Ingemar E. L. Göransson har en livslång erfarenhet från arbetarrörelsens olika grenar.

Båda har under en längre tid varit aktiva på de sociala medierna och den bok de har skrivit är ett resultat av detta. Inte bara att det tack vare de social medierna de blivit bekanta med varandra utan också att grunden för de texter som ryms i SÅ OLIKA - SÅ LIKA har i många fall sitt ursprung från främst Facebook.

”Vi känner en desperation, en ilska över det som skett och det som sker i Sverige, i Europa och världen. Vi kan inte förändra med våra ord, men vi kan i bästa fall få några fler att reflektera över sakernas tillstånd. Och, kanske, ta steget till att börja förändra genom att aktivt söka kunskap för att finna kraft och mod innan det är försent.”

Maria Nyman Stjärnskog skriver i sitt förord:

"Texterna uppmärksammar oss också på det som går hand i hand med en nyliberal agenda där klyftorna ökar och med det, motsättningar människor emellan som göder rasism och främlingsfientlighet. Vi lär känna rasismen genom texter i boken - utifrån och in.

Vi bekantar oss också med en försvagad fackföreningsrörelse. Den demokratiska gren inom arbetarrörelsen som kan verka som garant för att motverka en alltmer globaliserad kapitalism. Mäktar fackföreningsrörelsen med? På vilket sätt ska återhämtningen ske i Sverige efter åtta år med Reinfeldt?

Båda författarna har en genuin känsla för arbetarrörelsens värderingar och uttrycker frustration över långsamhet och ängslan hos det parti som har verklig möjlighet att vrida om samhällsutvecklingen – det socialdemokratiska arbetarepartiet. Men texterna handlar också om något som borde vara så självklart men är ack så bortglömt; medmänsklighet. Medmänsklighet som är grunden till all mänsklighet. Medmänsklighet i form av övergripande politiska beslut likväl som på det individuella och vardagliga planet, människa till människa. Och framförallt, hur det är att vara människa."

Recensenter och läsare om boken:

"Boken är en formidabel samhällsbeskrivning i nutid som är unik. Jag har just begåvats med ett exemplar och har börjat läsa den med stort intresse. Den ger mig och säkert många andra en inblick utifrån andra perspektiv än de vanliga." (Björn Alvebrant)

"Tillsammans bildar de arbetarrörelsens Yin och Yang. (....) Bäst är båda då de lämnar de politiska inläggen och blir mer berättande. (....) Där blommar texterna ut till fullödiga essäer. (Jakob Callander, Östgöta Correspondenten)

"Så tacksam att jag har fått läsa denna bok som varvar eld och förnuft och ger ett verkligt hopp för samhället." (Ida Nordqvist)

• Mänskliga rättigheter

• barjosef