Astrid kände sig hemma direkt  i första egna bostaden

Astrid kände sig hemma direkt i första egna bostaden

Redan när hon gick på högstadiet hemma i Tollarp visste hon att hon ville bosätta sig i Kristianstad. Så då ställde hon sig i kö hos ABK.

Det lönade sig. I somras flyttade 20-­åriga Astrid Fahlby in i en ungdomsbostad på Södra Kaserngatan 13, och hon kunde välja mellan flera olika bostäder.
– Den här kändes omedelbart som att komma hem, säger hon, glad och nöjd över sitt val.

En helt unik etta

Hon bor i en etta på 27 kvadratmeter med en annorlunda planlösning. Först kommer man in i köket och Astrid har planerat matplatsen vid köksfönstret. Därefter svänger hela rummet runt till det som är vardagsrum. Badrummet är stort och rymligt. Hon har möblerat minimalistiskt och praktiskt med bäddsoffa och litet skrivbord.
– Jag är äldst i kusinskaran och hade lite fördel för jag kunde få många möbler av föräldrar och morföräldrar, säger hon. Annars är det en del loppisfynd som utgör möblemanget. Astrid Fahlby studerar till audionom i Lund. Hon har tre års studier framför sig, men ser inte pendlandet som något problem.
– Absolut inte. Jag tar bussen alldeles utanför huset, berättar hon.

Läget på bostaden i det som heter kvarteret Lasarettet är en annan sak som bidrog till att Astrid föll för den. Här är det nära till centrum med bio, Kulturkvarteret och till Björkhem där hon har Friskis&Svettis.

Bra service hos ABK

Att flytta in hos ABK tyckte hon var en självklarhet. Inte bara för att hon hade många köpoäng, utan lika mycket för den service som hon vet att hon får. – Tvättmaskinen strulade för ett tag sedan, men det kom hjälp nästan med detsamma, säger hon. När hon växer ur sin bostad har hon redan nu bestämt sig för att det är inom ABK hon söker sig vidare.

ABK har var sjätte ungdomsbostad

ABK är en av landets stora hyresvärdar vad gäller ungdomsbostäder. Var sjätte ungdomsbostad i Sverige finns hos ABK. Det handlar om totalt 677 bostäder som i första hand är särskilt avsedda för ungdomar mellan 18 och 30 år. Det kan handla om små bostäder, från 23 kvadratmeter och uppåt. Det kan också vara bostäder som på grund av sin tillgänglighet är svåra att hyra ut till exempel till äldre med nedsatt rörlighet. ABK har dessutom 310 studentbostäder.
– Det är viktigt att det finns bostäder tillgängliga för de unga, säger ABK:s vd Henrik Strand.