Avdelningar slås ihop när Karl-Henrik Persson blir ny byggchef

Avdelningar slås ihop när Karl-Henrik Persson blir ny byggchef

– Det här ser jag naturligtvis som en fantastisk utmaning. Det ska bli väldigt roligt, säger Karl-Henrik Persson, som nu tar över ansvaret för både inköps- och byggavdelningen.

Han menar att det finns många samordningsfördelar med att hålla i båda verksamheterna. Hans plattform inom inköp kommer att komplettera byggavdelningen.
– Det finns många inköps- och avtalsfrågor inom byggavdelningen där jag kan tillföra kompetens, men även styrelsefrågor, säger han.

– Däremot kommer jag inte att arbeta som projektledare med rena byggprojekt, tillägger han. Istället får de självgående och duktiga projektledare som redan idag finns på ABK:s byggavdelning ett större ansvar för vissa delar.

Karl-Henrik Persson är jurist, men uppvuxen på ett lantbruk och är ingen utpräglad skrivbordstekniker. Tvärtom gillar han att bygga, snickra och jobba med det egna huset.
– Jag tror att det är viktigt att om man ska jobba på byggavdelningen på ett företag som ABK är det en absolut fördel att veta hur man håller i en hammare, säger han.