AB Kristianstadsbyggen höjer hyrorna med 1,55 procent i genomsnitt

AB Kristianstadsbyggen höjer hyrorna med 1,55 procent i genomsnitt

Hyresförhandlingarna mellan AB Kristianstadsbyggen (ABK) och Hyresgästföreningen är nu avslutade och parterna är överens om hyreshöjningen för 2019. Från och med 1 januari 2019 höjs hyrorna med 1,55 procent i genomsnitt.

Höjningen kommer att variera mellan olika lägenheter beroende på faktorer som läge och standard. Det innebär att höjningen varierar mellan 30 och 145 kronor per månad. Ingen kommer få en högre höjning på mer än 145 kronor.

- Det känns bra att vi är överens, säger ABK:s vd Henrik Strand. Den hyresmodell som vi arbetar efter och som vi utvecklat tillsammans med hyresgästföreningen och Fastighetsägarna är ett bra verktyg för en mer rättvis hyressättning.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar över 9 000 hyresbostäder och 250 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden, Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Med över 190 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.