AB Kristianstadsbyggen uppmanar till att visa Huskurage

AB Kristianstadsbyggen uppmanar till att visa Huskurage

Våld i nära relationer är ett stort samhällsproblem. Ofta sker det i hemmet. Därför uppmanar AB Kristianstadsbyggen (ABK) sina hyresgäster att visa civilkurage och knacka på hos sina grannar om de är oroliga för att någon far illa.
-Om det finns missförhållanden hos en granne kan det faktiskt rädda liv om man själv agerar, säger ABK:s kommunikationschef Jonas Rosenberg.

Informationen till hyresgästerna sker enligt konceptet Huskurage. Huskurage är en ideell förening med målet att förebygga och förhindra våld i nära relation genom att ge grannar verktyg att agera. Huskurages önskan är att det ska bli en folkrörelse och att vi tillsammans gör civilkurage till en norm.

-Det kan räcka att knacka på hos grannen. Kanske tillsammans med andra grannar eller vänner, säger Jonas Rosenberg. Att knacka på behöver inte betyda att man står kvar, det kan räcka med att man knackar för att bryta pågående misshandel. Man kan också knacka på när läget inte är akut för att höra hur det är med personen i fråga. Vår uppmaning är att visa civilkurage och inte ignorera om grannar utsätts för våld, men det är upp till varje hyresgäst hur man väljer att agera.

Uppmaningen till ABK:s hyresgäster är att vara uppmärksamma.

- Det är viktigt att man inte bara slår dövörat till utan agerar om man är orolig att någon far illa. Att man kontaktar polisen eller den sociala jouren. Det är inte att lägga sig i, utan ett sätt att visa att man bryr sig om sina grannar, menar Jonas.

ABK gör nu en satsning för att uppmärksamma sina 17 000 boende om detta genom information i kundtidningen Månadsbladet, på webben samt i en annons på fyra språk i tidningen Mosaik.

- Tanken är inte att detta är en engångsinformation, det här behöver vi återkomma till i kommunikationen med våra hyresgäster. Man behöver bli påmind om att man som enskild hyresgäst kan göra en stor skillnad för att förhindra våld i nära relationer.