ABK:s snickare Krister Svärd med ett av insektshotellen

ABK:s minsta boende invigs idag

Välkommen på pressträff för invigning av ABK:s minsta boende.

Idag 13.30 monteras fyra insektshotell upp på olika platser vid de nybyggda husen på Stenskeppet i Hammar, ett bidrag för att öka den biologiska mångfalden i området. Insektshotellen är tillverkade av ABK:s eget snickeri, och de är gjorda av spillbitar som annars hade gått till återvinning.

– Det är roligt att vi kan få användning för materialet samtidigt som vi kan skapa någonting positivt för både naturen och för de boende på området, säger Krister Svärd, som förutom arbetet som snickare hos ABK sedan många år också är aktiv som biodlare.

Insektshotellen är tänkta att husera solitärbin, en av naturens viktigaste pollinerare.

Pressträff:

Stenskeppsvägen 10, Hammar, 14 maj 13.30

Tacksam om ni anmäler till Jonas Rosenberg om ni önskar närvara på pressträffen.