Konstnärerna Anna Högberg och Johan Tirén har på uppdrag av Statens konstråd och i samarbete med boende, ABK och Kristianstads konsthall tagit fram konstverket Förhandlingen på Gamlegården

Pressinbjudan: Konstverk på Gamlegården vill visa på avståndet till makten

När den boende i den anonyma ABK-lägenheten tänder och släcker en lampa i lägenheten, så sker samma sak med både en lampa i Gamlegårdens centrum och med en lampa på fasaden till Konstakademin i Stockholm, riktad mot maktens centrum Rosenbad. Verket Förhandlingen är framtaget av Anna Högberg och Johan Tirén som en del av dialogarbete med boende på området – och den 26 november invigs verket.

Projektet är en del i den statliga satsningen Konst Händer och är ett samarbete i Kristianstad mellan Statens konstråd, Kristianstadsbyggen (ABK) och Kristianstads konsthall.

I två år har Statens konstråd och konstnärerna Anna Högberg och Johan Tirén arbetat på miljonprogramsområdet Gamlegården med konstprojekt i dialog med de boende på området, i nära samarbete med ABK och konsthallen. Förhandlingen är ett av två större konstverk som projektet kommer att mynna ut i på Gamlegården.

Om Förhandlingen

Det handlar om relationen mellan platsen Gamlegården och världen utanför, om möjligheten att påverka, men också påverkas. Om avstånd och närhet. Om det privata och det offentliga. Rytmen av ett liv som levs på Gamlegården - i verket kopplas det privata ihop med det offentliga, de små besluten med de stora. Det handlar om att avstån­det till “makten”, och de rum där stora beslut fattas, ibland ter sig obeskrivligt långt. Det handlar om att bli synlig, men också om känslan av att ibland vara osynlig. Det handlar om att upplysa och låta sig upplysas. En ständig förhandling som pågår mellan stad och land, centrum och förort.

Invigning 26 november 16.30

Gamlegårdens centrum, Näsbychaussén 70, Kristianstad

Invigningen sker samtidigt på Gamlegårdens centrum, i den anonyma lägenheten (via videolänk) och vid Konstakademin i Stockholm (via videolänk, med representanter från Kulturdepartementet och Statens konstråd). Det kommer att finnas tillfälle att i samband med invigningen intervjua hyresgästerna i den lägenhet som styr verket, men de vill vara anonyma.

Anmäl gärna till Jonas Rosenberg om ni vill närvara vid pressträff/invigning

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar över 9 000 hyresbostäder och 250 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden, Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Med över 185 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.