Pressinbjudan: Var god tag plats! Sommarlovsaktivitet för tjejer på Gamlegården

Pressinbjudan: Var god tag plats! Sommarlovsaktivitet för tjejer på Gamlegården

Konstnären Jasmine Cederqvist håller 13-23 juni kl. 11-17 i en konstaktivitet för tjejer mellan 12 och 15 år.

Syftet är att engagera och inspirera tjejer till att använda sin kreativitet och låta den ta plats i det offentliga rummet.

– Det kan vara en utmaning, särskilt för tjejer, att våga skapa och ta plats i en offentlig miljö, säger Jasmine Cederqvist. Därför vill vi ge dem en fristad och möjligheter att göra det. Nu var det deras tur.

Under de två veckorna får deltagarna möjlighet att prova på olika tekniker som fotografi, sprayfärg, akryl och tusch. Utgångspunkten kommer ligga i relationen mellan deltagarna och sitt hemområde. Hur vill de gestalta Gamlegården? Hur påverkar området deras identitet?

Var god tag plats! kommer att ha sin fasta punkt vid Urbana Hembygsgården men även förflytta sig runt i området. I höst kommer det som tjejerna skapar visas digitalt på de nya skärmarna som ska installeras i Gamlegårdens centrum.

– På sikt hoppas vi att det här kan ge deltagarna lust och mod att använda sin kreativitet på olika sätt, säger Jasmine Cederqvist.

Jasmine Cederqvist tidigare lett ett stort antal konstprojekt för unga i flera kommuner, främst som Skapande skola-projekt med fokus på skapandeprocessen, inkluderande och sammanhang.

Var god tag plats! är en del av projektet Jämställda miljöer som är ett samarbete mellan ABK, Kristianstads kommun och Boverket.

Var god tag plats! pågår varje dag kl. 11-17 fram till torsdag 23 juni. Utgångspunkten är Urbana Hembygsgården. Är ni ni intresserade av att besöka verksamheten, kontakta Katrin Kuniholm, ABK, eller Lena Hagerman, Kristianstads kommun. Se kontaktuppgifter nedan.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med runt 8 900 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom 300 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden samt Kristianstads arena.