Socialt ansvar har gett ABK-hyresgäster jobb

Socialt ansvar har gett ABK-hyresgäster jobb

När ABK gjorde upphandling av städning för tre-fyra år sedan var en viktig detalj i avtalet att hyresgäster hos ABK skulle få möjlighet till jobb. Ett av kraven i upphandlingen var därför att företagen skulle söka arbetskraft också bland ABK:s hyresgäster.

– Vår inställning är att vi vill göra något för våra hyresgäster, säger ABK:s vd Henrik Strand, som poängterar företagets sociala ansvar.

En av hyresgästerna som har fått jobb är Mustafa Abukadir från Degeberga.

– Jag jobbar femtio procent och pluggar också på Komvux för att få gymnasiekompetens, berättar
han.

Mustafa är somalier men född och uppvuxen i Kenya. Han har varit fem år i Sverige, pratar bra svenska och jobbet hos hos städbolaget ISS är inte hans första jobb i Sverige.

– Det här försöket har slagit väl ut och jag tror att det passade bra för just städupphandlingen, äger ABK:s bygg- och inköpschef Karl-Henrik Persson.

Som ett allmännyttigt företag ska ABK inte enbart ta ekonomiska hänsyn i en upphandling utan också använda sig av Lagen om offentlig upphandling på ett sätt som innebär det bästa för samhället. Inför upphandlingen ställde ABK därför en rad krav. Som till exempel att de anställda ska arbeta under kollektivavtalsliknande former, hänsyn ska tas till miljöaspekter om kemikalier, arbetarskydd och liknande. Slutligen ska nya tjänster annonseras ut för ABK:s hyresgäster och dessa erbjudas förtur.

– Det är en win-winsituation för både ABK, städbolaget och den anställde att denne får arbeta i miljöer som hen har en större känsla för, säger Karl-Henrik.

I det fortsatta arbetet har ABK har tagit fram en ny inköpspolicy där det sociala ansvaret än mer poängteras.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar över 9 000 hyresbostäder och 250 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom, genom dotterbolag, kommunala äldreboenden och gruppboenden, Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Bedömt marknadsvärde på fastigheterna i ABK-koncernen är drygt 7 miljarder kronor och omsättningen drygt 780 miljoner kronor. Med över 185 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.

Karl-Henrik Persson

Bygg- och Inköpschef 044-780 33 40