Bra schampo vårdar lacken.

Förläng bilens livslängd – använd ett bra bilschampo

Att tvätta bilen regelbundet med rätt metoder gör att resultatet inte bara blir bättre utan bilen hålls ren längre och livslängden på bilen ökar. Användning av rätt bilvårdsprodukter gör också stor skillnad på både lång och kort sikt.

Tvätta bilen ofta

En nytvättad, glänsande ren bil är alltid lika härligt att sätta sig i. Genom att tvätta bilen ofta går det snabbare och problem med ingrodd smuts som kan skada lacken undviks. Maskintvätt kan te sig lockande, men borstarna är tuffa mot lacken som slits onödigt mycket. Det bästa är istället att använda högtryckstvätt så blir bilen ordentligt avspolad och man riskerar inte att repa bilen med kvarbliven smuts.

Använd rätt produkter

Det är viktigare än man kan tro att använda rätt produkter när man tvättar bilen. Många använder diskmedel och tänker att det fungerar lika bra. Problemet med diskmedel är att det fungerar lite för bra och även löser upp vax och lackförseglingar, vilket gör att bilen snabbt blir smutsig igen och i förlängningen till och med torkar ut lacken. Ett bra bilschampo tar bort smutsen och skyddar lacken.

Mer bilschampo ger inte renare bil

En vanlig miss är att använda för mycket schampo när man tvättar bilen. Precis som med tvättmedel vid klädtvätt blir bilen inte renare för att mer schampo används. Följ därför doseringen noga och spara inte bara pengar utan också på miljön.

Ta alltid en ny tvättsvamp

Släng alltid tvättsvampen om den hamnar på marken. Hur noga man än spolar av den finns alltid risken att ett litet gruskorn sitter kvar och repar lacken. Det är helt enkelt inte värt risken. Byt också vatten ofta.

Tvätta bilen i skuggan

Det är ofta när solen skiner och smutsen syns som mest som man påminns om att tvätta bilen. Man ska dock inte lockas att tvätta bilen i solen utan hålla sig i skuggan. Om vattnet dunstar för fort i värmen riskerar man nämligen att det blir kalkfläckar.

Undvik polyester alt Torka bilen torr

När bilen ska torkas bör man undvika polyester som kan repa lacken. Vid enbart lufttorkning riskerar man kalkavlagringar som snabbt drar till sig ny smuts. Viktigt att tänka på är att även bomullshanddukar ofta innehåller bindväv av polyester. Mikrofiberdukar däremot är ett bra val. De finns i olika färgkodade varianter beroende på användningsområde.

Glöm inte detaljerna

Det är lätt att bara tänka på själva karossen när man tvättar bilen, men detaljerna är nog så viktiga. Att rengöra fälgarna, vindrutan och övriga fönster är egentligen lika självklart och gör stor skillnad för helhetsintrycket. Genom att använda produkter avsedda för respektive ändamål går det snabbt och du får ett bra resultat.

Vaxning är alltid värt arbetet

Det bästa sättet att hålla lacken fin är att vaxa bilen regelbundet. Det är tidskrävande att göra en ordentlig vaxning med polering, men resultatet är mödan värd. En skinande lack gläder vem som helst! Som bonus är vax smutsavvisande och bilen håller sig fin längre. Kom bara ihåg att maskera in alla plastdetaljer för att undvika missfärgning. För att underhålla lacken mellan vaxningarna är det en god idé att använda ett högglansschampo med vax.

Insidan – din komfort

Att tömma bilen på skräp och dammsuga insidan av bilen är en del av rutinen hos många. Det är en god idé att även torka av instrumentpanelen och andra vinyl- eller plastdetaljer med en cockpitspray och att tvätta insidan av fönstren samt se över klädseln på sätena. Med en bra textilrengöring håller sig sätena fräscha länge.

Tänk på miljön

Allra bäst är det att tvätta bilen på en professionell biltvätt som har oljeavskiljare och reningsverk kopplat till avloppet. Om man vill göra det hemma är det viktigt att kolla upp eventuella lokala regler i sin kommun. Som regel är det inte tillåtet att tvätta bilen på gatan eller uppfarten då farliga däckpartiklar, olje- och bränslerester, vägpartiklar med mera hamnar i dagvattenbrunnarna och förs rätt ut i våra vattendrag. Om bilen tvättas på gräs eller grus filtreras dessa föroreningar genom jordlagren, vilket är mindre skadligt för miljön. Välj även ett schampo som är skonsamt mot miljön.