VILSEN - EN NY MÖRK SVENSK THRILLER

Rasmus Tirzitis är både regissör och klippare för filmen Vilsen. För två år sen släpptes hans ideella tributfilm "Star Wars: Threads of Destiny" som i nuläget har över nio miljoner visningar på Youtube. Under det senaste året har Rasmus klippt Hollywood-trailers, ofta i thriller eller skräckgenren, och nyligen vann han pris för bästa klippningen av fantasy kortfilmen "Legend of Dark Rider". Med Vilsen gör Rasmus sin regidebut inom kommersiell film.

– Det känns fantastiskt att min regidebut inom långfilm kommer ut 17 oktober. Det här är en film om jakten på seriemördare men med en övernaturlig twist som är rätt ovanlig i svensk film, säger Rasmus.

Thrillern Vilsen har tagit tre år att färdigställa då filmen finansierats utan statligt stöd. Skådespelare som Kjell Wilhelmsen, Johan Gry, Yohanna Idha, Alexandra Zetterberg och Göran Sjögren återfinns i höstens mest gastkramande svenska film.

– Jag har varit skådespelerska i trettio år, men har aldrig tidigare fått chansen att spela en karaktär som är så skitig, snorig och hårdkokt som Gabriella. En riktig drömroll, säger Alexandra Zetterberg.

– Vilsen är ett projekt där alla arbetat med andelar som ersättning och lagt ner både själ och hjärta. Personerna bakom filmen har kämpat och detta med noll resurser. Detta är den största anledningen till varför man bör se filmen Vilsen, säger Kjell Wilhelmsen.

– Jag älskar när karaktären jag spelar får kliva in i en så tydlig värld att den känns verklig. Vilsen-teamet har verkligen lyckats med det!, säger Yohanna Idha.

Från början kom skådespelaren Göran Sjögren med idén och manuset skrevs sen av Omar Lord Fye. Rasmus fastnade för en spännande kombination av en mer vanlig polisfilm med det övernaturliga. Något som tidigare inte setts i Sverige

– Målet med filmen är att bredda synen på svensk film, men egentligen är sånt där mest fluff för målet är att våga berätta en story vi är vana med i Sverige, men på ett nytt sätt och med twists som känns fräscha. Med strålande medarbetare har vi skapat en film som ger nytt liv till crime-genren. Vilsen är så mycket mer än en klassisk svensk polis-film. Jag ville också skapa en emotionell kärna i filmen, och prata om döden. Om hur det är att förlora någon och hur vi finns där för varandra, säger Rasmus Tirzitis.

Musiken till filmen Vilsen har komponerats av Simon Kölle, som precis innan Vilsen jobbat som kompositör i Hollywood med bland andra Steven Seagal. I Vilsen läggs väldigt stor vikt på musiken och Simon har vävt samman flera intrikata teman.

– Vilken resa det har varit. Jag gick direkt ifrån att göra musik till en sci fi-film i Hollywood till att göra den mörka och många gånger sakrala musiken till Vilsen. Med texter på sumeriska och latin sjunger Lidingö Kammarkör filmens teman, säger Simon Kölle.

Filmens titellåt framförs av Nina Söderquist. Projektet (titellåten) leds av Nanne Grönwall och bakom produktionen står Peter Grönwall, Paul Rein och låtmakaren Johan Sjöberg (som också skrivit musiken till titellåten). Nina Söderquist har kallats Sveriges och Londons musikaldrottning och lovordats av världspressen för sina framgångar i Londons West End. Med en röst i världsklass, utstrålning som berör och en stor bredd som artist.

OM VILSEN

Synopsis: Göteborgspolisen Lidman leder en utredning av en rad mord, där mördaren ristat in en symbol på sina offer. Morden visar sig även ha kopplingar till den ockulta världen. När den före detta pastorn Gabriella Berggren kommer till polisstationen med betydande information, förstår Lidman motvilligt att han måste samarbeta med henne, och tillsammans tar de upp jakten på mördaren.

Regi: Rasmus Tirzitis

Manus: Omar Lord Fye

Producenter: Simon Kölle, Christian Kinell, Rasmus Tirzitis

I rollerna: Alexandra Zetterberg (Pastorn Gabriella), Göran Sjögren (Lidman), Yohanna Idha (Siri), Kjell Wilhelmsen (Hoffa), Johan Gry (Samlaren), Christian Kinell (Nordström), Ralf Beck (Gunnar), Margareta Strand (Yvonne) m fl.

Genre: Thriller, action

Land: Sverige

Längd: 115min

Åldersgräns: 15 år.

Distributionsbolag: Lucky Dogs

Releasedatum: 17 oktober 2016 i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island på Video on demand: iTunes, Google, SF Anytime, Plejmo, Telia & Com hem samt på DVD.

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=3TPTg_2616E

Hemsida: http://vilsen-filmen.se/

Pressmaterial: https://drive.google.com/drive/folders/0B5KJzRTyK7RpZGJPRFB5SVNpSmM?usp=sharing

Presskontakt: Simon Kölle, simonalbin@hotmail.com eller telefon: 070-792 53 27